Een op zes (toekomstige) EV-rijders overweegt ‘Chinees’

Een op zes (toekomstige) EV-rijders overweegt ‘Chinees’

Redactie Baaz

Het aantal Chinese aanbieders van elektrische auto’s in Nederland groeit de laatste tijd gestaag. De Europese Commissie stelt nu een onderzoek in naar illegale staatssteun voor Chinese EV-producenten, zo werd onlangs bekend. Leasevergelijker ElektrischeAutolease.nl vroeg daarom, met hulp van onderzoeksbureau Multiscope, aan duizend Nederlanders hoe zij naar deze ontwikkeling kijken. Bijna een kwart van hen geeft aan de komst van Chinese auto’s een goede zaak te vinden. Een op de zes toekomstige EV-rijders overweegt ook daadwerkelijk de aanschaf van een auto uit China.

In het kort:

  • Een kwart (23,9%) van de ondervraagden juicht de komst van Chinese elektrische auto’s toe, een derde (32,9%) ziet ze juist liever wegblijven;
  • Bijna een op de zes (15,5%) overweegt binnen vijf jaar een Chinese EV te gaan rijden;
  • Een meerderheid (34,7% om 22,9%) is van mening dat Chinese elektrische auto’s qua kwaliteit niet onderdoen voor gevestigde Europese merken;
  • Ruim 40% kiest voor een Chinees merk wanneer dat merk dezelfde kwaliteit levert als een gevestigd merk, maar voor een aanzienlijk lagere prijs;
  • Meer dan een kwart (27,1%) heeft morele bezwaren tegen de aanschaf van een Chinese auto, voor bijna 40% geldt dat echter niet.

Sinds de desastreuze crashtest van de Landwind X6 begin deze eeuw genieten Chinese auto’s niet bepaald de beste reputatie in Europa. Maar nieuwe merken als Polestar, BYD, Xpeng, Nio en Zeekr lijken daar weinig hinder van te ondervinden. Ruim een derde van de ondervraagden vindt dat Chinese EV’s qua kwaliteit niet onderdoen voor Europese concurrenten. Volgens Jeroen Brouha, eigenaar van ElektrischeAutolease.nl, maakt dit het voor deze merken extra aantrekkelijk om op prijs te concurreren. “Uit alle onderzoeken blijkt telkens weer dat de hoge aanschafkosten hét struikelblok zijn voor potentiële EV-rijders”, aldus Brouha. Bijna 42% van de respondenten zegt dan ook te kiezen voor een Chinese auto wanneer die aanzienlijk goedkoper is, mits de kwaliteit op hetzelfde niveau is als dat van gevestigde aanbieders.

Morele bezwaren

Deze uitstekende kwaliteitsperceptie ten spijt zal toch niet heel Nederland direct naar de Chinese EV-dealer rennen. Er zijn immers andere bezwaren tegen de komst van Chinese auto’s en die zijn veelal moreel van aard. De mensenrechtensituatie, de mate van milieuvriendelijk produceren, privacy-issues en oneerlijke concurrentie voor Europese bedrijven: het kunnen stuk voor stuk redenen zijn om toch af te zien van een auto uit China. Ruim een kwart van de ondervraagden (27,1%) ervaart deze bezwaren in meer of mindere mate. Een grotere groep, 39,5%, heeft hier weinig tot helemaal geen moeite mee.

Een op zes EV-geïnteresseerden overweegt een ‘Chinees’

Aan de ene kant dus een goede prijs-kwaliteitverhouding (al zijn Chinese elektrische auto’s momenteel nog niet veel goedkoper dan Europese), aan de andere kant de nodige ethische afwegingen. Samen maakt dit dat bijna 24% van de ondervraagden de komst van stekkerauto’s uit China in meer of mindere mate toejuicht. Een derde geeft echter aan dit overwegend of zelfs een totaal verkeerde ontwikkeling te vinden.

Volgens de meest recente Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB (2022) verwacht 25% van Nederland binnen vijf jaar elektrisch te gaan rijden. Uit het onderzoek van ElektrischeAutolease.nl blijkt dat 15,5% binnen diezelfde periode zichzelf best een Chinese EV ziet aanschaffen. Dat impliceert dus dat ruim zes op de tien toekomstige EV-rijders een auto van een Chinees merk in overweging nemen.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie