E-commerce-gebruik en misbruik stijgen explosief

Redactie Baaz
Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond en online winkelen mag zich in een explosief stijgende populariteit verheugen. Maar daarmee nemen ook de risicos fors toe.

Uit de jongste ICT Barometer blijkt dat niet alleen consumenten, maar ook bedrijven zich onvoldoende bewust zijn van de risicos van online winkelen. Gebrek aan voorlichting bij online betalingsverkeer gaat zich wreken.

Van de ondervraagden zegt bijna 60 procent dat het dit jaar voor bedrijfsaankopen vaker van internet gebruik heeft gemaakt dan in het jaar ervoor. Bedrijven zien ook een stijging in zowel de elektronische inkoop als de elektronische verkoop. Daarnaast is de frequentie van online winkelen en prijzen vergelijken aanzienlijk gestegen, van slechts enkele malen per maand in het voorgaande jaar tot nu enkele malen per week. De populariteit van het thuis online winkelen is vooral gegroeid bij 50-plussers en mannen.

Bedrijven de dupe van cybercrime
Maar uit de ICT Barometer blijkt ook dat bijna de helft van de bedrijven, vooral in het MKB, tijdens hun e-commerce activiteiten dikwijls in ernstige mate te kampen heeft met cybercrime. Verder vindt 40 procent van de ondervraagden betalen met een creditcard het riskantst, en beschouwt 20 procent betalen met iDeal gevaarlijk.

Meer dan de helft van de ondervraagden is van mening dat fysieke winkels op korte termijn geheel of gedeeltelijk zullen verdwijnen.Dat geldt vanwege de enorme groei in online aankopen zeker voor bepaalde specifieke branches, zoals home-entertainmentproducten, reizen en vakanties.

Over het onderzoek
De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young, waarbij 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en overheid ondervraagd worden over een specifiek onderwerp.

Bron: persbericht Ernst & Young

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie