E-commerce: bouw eigenhandig een rendabel web-platform

Geert van der Klugt
Waar twintigers voorheen droomden van vrijstaande winkelpandjes in toonaangevende stadstraatjes, houdt een moderne winkelier zich bezig met uptime, data, siteontwikkeling en automatisering. De reden: moderne technologie biedt ieder het gereedschap om vrij van loonlijsten en randzaken een rendabele onderneming te starten.

Backend

Zowel één van de eerste als één van de belangrijkste keuzes bij de start van jouw digitale miljoenenloop is de backend. Dat brede begrip is te verstaan als een basis voor jouw contentmanagementsysteem (CMS) én iedere bijbehorende toevoeging. Drupal, Magento en Wordpress zijn voorbeelden van partijen die backend-oplossingen aanbieden, reikend van kantenklare systemen tot minimale fundaties. Een platform met een laagdrempelig instapniveau (bijvoorbeeld Wordpress) zal kostefficiënt uitpakken voor digibeten, terwijl een zandbak aan mogelijkheden (Magento 2) groei en ruimte biedt voor vaardigen. Lees in dit artikel over de voor- en nadelen van een potentiële backend, bij voorkeur afkomstig van gebruikers zelf. Vind je duizenden hulptickets en troubleshoot-pagina’s bomvol php (codetaal), javascript en css, reken dan op een voorkennisvereiste.

E-commerce

Waar backends uiteenlopend verschillen, deelt ieder platform extensies voor het bereiken van gelijksoortige doeleinden. Zo zal een verkoopstatistiek of SEO-tool voor Magento áltijd een broertje voor Wordpress hebben – en vice versa. E-commerce draait uiteindelijk om de presentatie van een prijsje, knopje, plaatje en de registratie daarvan. Plug-ins zijn extensies en worden op maat gemaakt voor ieder doeleinde, op ieder platform. Zoek jij een manier om een webpaginateksten te automatiseren, dan bestaan er legio aan plug-ins met een oplossing. Datzelfde geldt voor connectiviteit met derde-partijdiensten, zoals e-mailmarketingtools.

Marketing

Marketing is voor de webshop allesomvattend: jouw statistiektool staat misschien klaar, maar heeft geen nut zonder gegevens om te verwerken. Digitale marketing is breed, en in grote lijnen te onderscheiden tussen B2B- en consumentenmarketing en overige digitale marketing. Versturing van e-mails aan doelgerichte maillijsten is een voorbeeld van consumentenmarketing. E-mailmarketing is niet bepaald effectief zonder een veeltalige mailinglijst, terwijl SEO (search engine optimization) toegankelijk en voordelig is voor iedere starter. Verdiep je daarom in richtlijnen voor het zoekmachinevriendelijke tekstenschrijven, zodat jouw productbeschrijvingen ertoe doen.

Assortiment

Niet onbelangrijk: wát verkoop je? Marktonderzoek is in die bepaling een goede vriend. Zoekwoordonderzoek houdt onderzoek in naar het zoekvolume van een woord. Hoe vaak wordt ‘wasmachine kopen’ ingevoerd op Google? Het antwoord daarop vertaalt direct naar marktvraag; gelukkig zijn er talloze softwaretools beschikbaar, welk zowel zoekvolume als zoekwoordconcurrentie uitgebreid presenteren op basis van zoekopdracht. Aan de hand daarvan verfijn je productgroep-kandidaten, en vergroot je de kans op digitaal succes.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert