E-bike van de zaak populairder dan ooit

E-bike van de zaak populairder dan ooit

Redactie Baaz
Begin vorig jaar heeft de nieuwe ‘fiets van de zaak’ regeling zijn intrede gemaakt. Met als doel de e-bike van de zaak aantrekkelijker maken, zijn de regels versoepeld en is ook op fiscaal gebied veel veranderd. Nu, meer dan een jaar later, lijkt de nieuwe regeling een succes.

Veel werkgevers bieden de e-bike van de zaak al aan en naar verwachting zal het aandeel zakelijke lease e-bikes de komende jaren alleen maar toenemen. 

Duizenden werkgevers en werknemers zijn overstag

De nieuwe regeling is al door duizenden werkgevers en werknemers in gebruik genomen. De enorme groei kent meerdere redenen, maar één daarvan is de corona pandemie. Vorig jaar hoorden we al veel berichten over de enorme vraag naar e-bikes en leveringsproblemen bij veel aanbieders. Binnen de zakelijke markt steeg ook de vraag naar e-fietsen. Een e-bike van de zaak is namelijk de sleutel tot veilige mobiliteit binnen het woon-werkverkeer. Je bent dan niet meer afhankelijk van het openbaar vervoer, waar de kans op besmetting groter is. Daar komt bij dat veel meer dan ooit wordt gestreefd naar een gezonde levensstijl. Voldoende bewegen door middel van fietsen van en naar het werk draagt hieraan bij. 

Behoefte aan veilige mobiliteit neemt toe

Thuiswerken is voor veel mensen nog altijd de norm. Naar verwachting zal dit voorlopig onveranderd blijven. Ook in de laatste fasen van de pandemie zal thuiswerken nog een groot deel uitmaken van de werkweek. Dit is dan ook hoe men inschat dat het ‘nieuwe werken’ eruit zal zien: een hybride tussen werken vanuit huis en werken op kantoor. Een flexibele manier van werken vereist ook flexibele, maar vooral verantwoorde mobiliteit op het moment dat het woon-werkverkeer op gang komt. Dit gegeven gecombineerd met het feit dat mobiliteitswensen van werknemers meer ter harte worden genomen door werkgevers, zorgt voor een verschuiving in mobiliteit binnen het woon-werkverkeer. 

Flexibele reiskostenvergoeding door thuiswerken

De zakelijke lease e-bike is dus populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Dit heeft ook te maken met de toegenomen flexibiliteit in reiskostenvergoeding onder Nederlandse werkgevers. Het nieuwe werken heeft ervoor gezorgd dat steeds meer werkgevers alleen nog de reiskosten vergoeden die daadwerkelijk zijn gemaakt, omdat voornamelijk vanuit huis wordt gewerkt. Op het gebied van administratie neemt dit veel extra werk in beslag. In deze situatie biedt de elektrische fiets van de zaak ook uitkomst.  

Dankzij de nieuwe ‘fiets van de zaak’ regeling is de e-bike van de zaak een stuk aantrekkelijker geworden voor werkgevers en werknemer. Dit komt doordat de fiets van de zaak nu hetzelfde wordt behandeld als de auto van de zaak. Met 7% bijtelling kost zo’n fiets de werknemer nog maar enkele euro’s per maand. Een sluitende kilometeradministratie is dan dus niet meer nodig. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie