Duurzame bezorging prima, mits het niet duurder wordt
De roep om duurzame bezorging wordt luider en consumenten zijn zich steeds meer bewust van de impact van pakketbezorging op het milieu. Toch blijkt uit nieuw onderzoek van Webfleet, de wereldwijd vertrouwde wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone, dat deze bewustwording slechts beperkt leidt tot ander gedrag. Zo zegt bijna de helft van de Nederlanders (46,7%) wel bereid te zijn een langere levertijd te accepteren voor een duurzamere bezorgoptie, maar is slechts één op de vijf (20,8%) bereid om daar meer voor te betalen. De meerderheid verwacht duurzame bezorgopties van webshops, zonder daar zelf concessies voor te doen.
Snelheid versus duurzaamheid: wat wil de consument?
Hoewel bijna de helft van de Nederlanders openstaat voor een langere levertijd als dat duurzamer bezorgen mogelijk maakt, blijkt dat snelheid en prijs nog steeds zwaarder wegen. Opvallend is dat een derde (33,5%) zelfs pleit voor een verplichting voor webshops om duurzame bezorgopties aan te bieden, ook als dat betekent dat bestellingen later arriveren.
In de praktijk merkt Webfleet echter dat de druk op bezorgdiensten om steeds sneller te leveren blijft toenemen, wat verduurzaming in de last-mile delivery belemmert. Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions bij Webfleet: “Veel consumenten willen wel duurzamer bestellen, maar niet als dat hen tijd of geld kost. Tegelijkertijd verwachten ze van bedrijven wél een schonere aanpak. Die tegenstrijdigheid maakt verduurzaming van bezorging, zeker in de last mile, buitengewoon complex.”
Logistieke sector onder druk
Bedrijven in de transport en logistiek investeren volop in elektrificatie en routeoptimalisatie. Maar de kosten en operationele complexiteit lopen hierdoor flink op. De sector zit vast tussen de wens van de klant, snel en goedkoop, en de maatschappelijke en wettelijke druk om emissies terug te dringen.
'Snelle en duurzame bezorging realiseren vraagt om slimme technologie, betere planning en gedragsverandering op de weg', aldus De Vries. 'Het coachen van chauffeurs speelt daarbij een sleutelrol: door chauffeurs bewust te maken van hun rijstijl, denk aan anticiperend rijden, minder stationair draaien of tijdig schakelen kunnen bedrijven het brandstofverbruik, de uitstoot en de slijtage aanzienlijk verlagen. En dat zonder grote investeringen in nieuw materiaal. Die inzichten geven we hen met onze data en tools.'
'Het draait niet alleen om CO2, maar ook om verkeersveiligheid, efficiëntie en kostenbeheersing. Technologie en data-analyse zijn onmisbaar om bezorging slimmer en schoner te maken. Daarom doen wij een oproep aan de overheid en de sector: werk samen en zorg voor een eerlijke verdeling van de kosten die verduurzaming met zich meebrengt', vervolgt De Vries.
Duurzaam bezorgen mag niets extra’s kosten
Nederlandse consumenten zijn best bereid om duurzamer te kiezen, zolang het hen maar niets extra kost: slechts 20,8% is bereid meer te betalen voor CO2-neutrale bezorging, zelfs als dat betekent dat een bestelling later aankomt. Tegelijkertijd vindt 46,1% dat grote webshops wel verplicht moeten worden om duurzame bezorgopties aan te bieden, zonder dat de klant daarvoor hoeft te betalen.
Bovendien blijkt uit het onderzoek dat 63,5% van de ondervraagden helemaal niet let op de manier waarop een pakket wordt bezorgd. Of dat nu met een dieselbus of elektrisch voertuig gebeurt, is voor de meeste klanten geen doorslaggevende factor. En waar slechts 16,2% van de Nederlandse consumenten aangeeft een webshop te mijden als die vervuilend bezorgt, zegt 46,2% dat juist niet te doen. 'De bereidheid om te betalen voor duurzaamheid blijft laag, terwijl bedrijven ondertussen wel moeten investeren', zegt De Vries. 'Zonder gedragsverandering aan de kant van de consument ontstaat er een groeiend spanningsveld tussen vraag en uitvoering.'
Toekomst vraagt om samenwerking en eerlijk speelveld
De transportsector staat onder toenemende druk om te verduurzamen. Naast de hoge kosten voor elektrificatie komen daar steeds meer rapportageverplichtingen bij, en een groeiende maatschappelijke verwachting. Sommige bedrijven kunnen goed met de druk omgaan, andere niet, dat leidt soms zelfs tot faillissementen.
Webfleet verwacht dat die druk alleen maar toeneemt, maar ziet ook dat de wil om te verduurzamen er wel degelijk is, mits de randvoorwaarden kloppen. De Vries: 'Echte vooruitgang is alleen mogelijk als de overheid, het bedrijfsleven en de consumenten hun verantwoordelijkheid nemen. Bedrijven kunnen investeren in technologie, maar daar hoort ook een eerlijke kostenverdeling bij. De overheid moet duidelijke kaders en ondersteuning bieden, en consumenten moeten bereid zijn om bewuste keuzes te maken. Alleen dan krijgen we duurzame bezorging van de grond.'