Duurzame bedrijven bouwen in de wereld na COVID-19

Michiel van Vli...
De COVID-19-pandemie heeft de afgelopen maanden duidelijk gemaakt dat we als mensen allemaal verbonden zijn. Het is ook niet moeilijk om de link te leggen met een ander bekend probleem: de klimaatverandering. In beide gevallen is het noodzakelijk om wereldwijd actie te ondernemen en op lange termijn te denken, en is er een grote rol weggelegd voor bedrijven. Dat de luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen de laatste tijd verminderd is omdat we minder reizen en woon-werkverkeer hebben, kunnen we een klein lichtpuntje noemen tijdens deze wereldwijde gezondheidscrisis.

We mogen nooit vergeten wat er mogelijk is als we onze schouders ergens samen onder zetten. Veel bedrijven hebben de impact van hun activiteiten op het milieu veel te lang genegeerd en duurzaamheid enkel als een optie beschouwd. In de bedrijfswereld hebben we het vaak over stakeholders – zoals werknemers, partners en gemeenschappen – maar er is geen grotere stakeholder dan onze planeet.

Ook in Nederland zijn bedrijven, winkels en horecazaken na de versoepeling van de maatregelen stelselmatig opnieuw aan het openen. Net zoals in de rest van de wereld staan bedrijven hier voor een belangrijke taak om hun werkzaamheden weer op te pakken. In iedere sector is dit een unieke kans om op een inspirerende manier te handelen en mensen te verbinden om naar een gemeenschappelijk doel toe te werken. We kunnen bestaande regels en procedures met duurzaamheid in het achterhoofd hervormen.

Veilig heropenen

Intussen staan we voor de tweede fase van deze crisis – herstellen en heropenen. Waar we in eerste instantie moesten omgaan met de realiteit van een plotselinge sluiting en snel beslissingen moesten kunnen nemen, vraagt de tweede fase om een meer gestructureerde, strategische en geleidelijke aanpak. Zo veranderen de steunmaatregelen van de overheid en moeten bedrijven in staat zijn om zich snel aan te passen. Technologie zal een grote rol blijven spelen om mensen met elkaar te verbinden, besluitvorming te ondersteunen en organisaties wendbaarder te maken om met verandering om te gaan.

In alle sectoren moeten bedrijven schalen en hun producten aanpassen aan een nieuwe manier van werken. Het is de verantwoordelijkheid van de technologiewereld om hen hierin te ondersteunen. Voor organisaties was het nooit belangrijker om data te benutten en teams de mogelijkheid te geven om in real-time samen te werken. Om verandering te kunnen beheren en de nieuwe gezondheids- en veiligheidsregels na te leven, wordt digitale transformatie voor bedrijven tijdens deze pandemie echt een must. Er zijn tools nodig om ervoor te zorgen dat we met veerkracht kunnen reageren.

Duurzaamheid dankzij technologie

We hebben een meer duurzame manier van werken nodig en de heropbouw na COVID-19 geeft bedrijven een unieke kans om dit in de praktijk te brengen. De integratie van technologie met het oog op duurzaamheid kan organisaties helpen om een beter besef te krijgen van hun eigen impact en zich te kunnen verantwoorden bij medewerkers, klanten en stakeholders.

Voor bedrijven kan het ontmoedigend en tijdrovend zijn om zicht te krijgen op de CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door hun energieverbruik en door zakenreizen. Wanneer organisaties datagestuurde inzichten met technologie voor CO2-boekhouding op een speciaal platform voor duurzaamheid combineren, zoals de Sustainability Cloud van Salesforce, zijn ze in staat om hun ecologische voetafdruk efficiënt te kwantificeren en hun eigen impact beter te begrijpen.

Het gebruik van data is essentieel voor een bedrijf dat duurzamer wil worden. Door datagedreven inzichten te verzamelen en te publiceren, kunnen organisaties aantonen dat ze CO2-bewuste en duurzame praktijken belangrijk vinden – zowel intern als extern, bijvoorbeeld bij de regelgevende instanties. Vervolgens kunnen ze die inzichten gebruiken om actie te ondernemen.

Het visualiseren van data is een zeer nuttige manier om de impact van een onderneming op het milieu te evalueren, om emissietrends te volgen en om leidinggevenden te ondersteunen. Zodra een organisatie haar eigen impact op het milieu begrijpt, kunnen beleidsmakers immers beginnen om milieugerichte draaiboeken en programma’s uit te tekenen.

Andere initiatieven ondersteunen

Het volstaat niet als bedrijven enkel aan hun eigen ecologische voetafdruk denken. Alleen met een wereldwijde en systematische aanpak zullen we de opwarming van de planeet in de toekomst onder 1,5 graden Celsius kunnen houden. Daarvoor hebben we een grootschalige samenwerking nodig tussen bedrijven, ngo’s, overheden en andere instellingen. Een voorbeeld van zo’n initiatief is 1 Trillion Trees – een idee van het Wereld Economisch Forum en verschillende belangrijke partners. Dit project wil een community voor wereldwijde herbebossing verbinden, versterken en mobiliseren, zodat ze in het komende decennium op enorme schaal het behoud en herstel van één biljoen bomen kunnen garanderen.

Daarnaast hebben bedrijven nog een krachtige tool om iets te veranderen: hun stem. Ze kunnen zich officieel verbinden aan het Akkoord van Parijs om de opwarming te beperken tot 1,5 graden, open brieven schrijven gericht aan de overheid ter ondersteuning van herstelplannen voor een meer inclusieve, sterkere en veerkrachtigere economie, of deelnemen aan invloedrijke evenementen zoals LEAD on Climate 2020. In mei bracht dit initiatief meer dan 300 bedrijven digitaal bij elkaar om hun systemen onder de loep te nemen en tot het besef te komen dat ze zich na COVID-19 op een betere manier moeten reorganiseren.

Het milieu moet in iedere organisatie een hoofdrol krijgen. De bedrijfswereld kan een geweldig platform zijn om verandering tot stand te brengen en om medewerkers, burgers en toekomstige generaties aan te moedigen in actie te komen en aan een duurzamer klimaat te werken. Bedrijven moeten zich voorbereiden op hun eigen toekomst in de context van het nieuwe normaal. Uiteindelijk komt het erop neer dat ze niet gewoon mogen vervangen wat er al was, maar dat ze de tijd moeten nemen om met innovatieve technologieën aan een betere toekomst te werken met respect voor milieu en planeet.

afbeelding van Michiel van Vlimmeren

Michielvan Vlimmeren | SVP & General Manager Netherlands bij Salesforce

Bekijk alle artikelen vanMichiel