Aantal campagnes daalt

Durfkapitaal-crowdfunding groeit explosief in Nederland

Redactie Baaz
Terwijl de groei van de totale Nederlandse crowdfunding markt en de groei van lening crowdfunding achterbleven bij de groeicijfers in andere Europese landen, is durfkapitaal-crowdfunding in Nederland met 73 procent fors gegroeid.

Dit blijkt uit cijfers van Crowdfundmarkt.nl. Steeds meer ondernemers kiezen voor de vorm van crowdfunding waarbij de investeerders aandeelhouder kunnen worden in het bedrijf waarin ze investeren.

Professionalisering van de crowdfundingmarkt

Marktleider Symbid groeide in 2017 met ruim 46 procent tot ruim 8 miljoen euro waarmee het goed was voor bijna de helft van de totale durfkapitaalmarkt in crowdfunding.

Opvallend is dat het aantal campagnes weliswaar afneemt, maar het gemiddeld opgehaalde bedrag per campagne fors is gestegen. Gezien de verdere professionalisering van de crowdfundingmarkt is de verwachting dat durfkapitaal-crowdfunding ook in 2018 flink zal doorgroeien.

Grotere financieringsbedragen

De totale markt voor durfkapitaal-crowdfunding bedroeg volgens Crowdfundmarkt.nl in 2017 ruim €17 miljoen, een kleine 10 procent van de totale crowdfundingmarkt. In 2016 bedroeg de markt voor durfkapitaal-crowdfunding nog €10 miljoen.

De groei van 73 procent is fors hoger dan de 33 procent groei in 2016. Opvallend is dat het aantal campagnes met 42 procent is gedaald. De gemiddelde omvang per campagne is daarmee fors gestegen, van €210.000,- in 2016 naar €565.000,-.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie