Durf jij De Uitdaging aan te gaan?

Durf jij De Uitdaging aan te gaan?

Redactie Baaz

Elke ondernemer loopt tegen muren aan. En elke muur is door een échte ondernemer te doorbreken. Échte ondernemers hebben namelijk het lef om de hand uit te steken; hulp te vragen, verder te komen. De Uitdaging is terug. En dat is - al helemaal in tijden van crisis - goed nieuws.

Na een daverend succesvolle 2019-editie, ondersteunt Exact opnieuw vier ondernemingen een jaar lang met gratis software en begeleiding, zodat zij hun bedrijfsuitdagingen aan kunnen gaan. Eind 2019 kreeg iedere Nederlandse ondernemer met een drang naar bedrijfsverbetering de mogelijkheid om zich in te schrijven.
De vertegenwoordigers van vier van de honderden bedrijven die de kans benutte, kwamen medio februari bij Exact over de vloer. Enerzijds om elkaar te ontmoeten, anderzijds om de praktijkervaren experts - die hen de komende negen maanden zullen ondersteunen - te treffen. Medio februari kon zo'n bijeenkomst nog. Inmiddels niet meer. Maar ondanks de omstandigheden rondom het coronavirus, gaat De Uitdaging gewoon door. Natuurlijk niet lijfelijk, maar digitaal.

De deelnemers

Deelnemers Leon van den Elsen (Stocklife), Richard Van Leeuwen (Gobanna), Odair Mosso Brito (De Kroepoekfabriek), Siyun Chang (InfiniTea) durven zichzelf bloot te stellen. Zij stuurden hun bedrijfsuitdagingen op en werden geselecteerd op basis van een uitzonderlijke motivatie. Daarmee is de grootste muur op de weg naar succesvol ondernemerschap met de grond gelijk gemaakt. Wie de stand van zaken romantiseert, staat stil in een droomwereld. Wie daarentegen eerlijk durft te zijn, kan verder geholpen worden. Het gaat niet altijd goed. Elke ondernemer loopt dagelijks tegen muren aan. Échte ondernemers onderscheiden zich echter door die muren kapot te maken; door obstakels niet te omzeilen, maar aan te gaan.

Alhoewel de inhoud van elk deelnemend bedrijf uiteenloopt, heeft iedere deelnemer één eigenschap in gemeen: de eerste uitdaging is overwonnen. Zij staken de hand uit. Zij trommelden het lef op om zichzelf naar waarheid in kaart te brengen. En het lef om zichzelf te bevragen, wordt per direct beloont.

Elke deelnemer zal in de komende tijd één of meerdere bedrijfsuitdagingen aangaan. Dat doen zij door samen te komen, inspiratie op te doen via dagsessies en de praktijk in te gaan met hun aangewezen expert. Hieronder vind je een overzicht van de deelnemende bedrijven, experts en uitdagingen. Die uitdagingen zijn misschien nog wel het belangrijkst: Baaz volgt de aanpak hiervan op de voet. Het komende jaar doen wij verslag van de sessies, bijeenkomsten en samenwerkingen tussen deelnemers en experts, zodat ook jij de kennis in huis hebt om hun obstakels - evengoed relevant voor jouw onderneming - te tackelen. 


De uitdagingen

  1. Leon van den Elsen, Blue-Manager bij Stocklife, bouwt samen met zijn team aan een online veilingssite voor aanbieders en kopers van restvoorraden. De restvoorraden die op het platform beschikbaar zijn, kunnen uit allerlei productgroepen bestaan: denk aan kantoorartikelen, maar evengoed diepvriesvoeding. Hetgeen dat normaliter wordt afgedankt, bijvoorbeeld omdat de logistieke kosten niet opwegen tegen de verkoopwaarde, is op Stocklife welkom. Stocklife ontzorgt aanbieders en kopers dan ook van transport, wat resulteert in een topconcept.

    Om op dat topconcept voort te kunnen borduren, moet Stocklife meer volume zien te gaan draaien. ‘Aanbieders vinden het geweldig’, vertelt Van den Elsen. ‘Kopers vinden blijkt daarentegen lastig.’

    Van den Elsen weet dat zijn doelgroep bestaat. De bestaande gebruikersgroep geeft tot nog toe voldoende bevestiging om van een groot potentieel bedrijfssucces te spreken. Die bestaande gebruikersgroep is momenteel te klein. Het volume moet omhoog. Huib van der Harst, Manager Marketing & Communicatie bij Exact, gaat Stocklife helpen bij het aantrekken van kopers; het acquireren van gebruikers. 
     
  2. Richard van Leeuwen, oprichter van Gobanna, ontwikkelt en market sinds 2008 een minicaravan. Voor die tijd was het product in Nederland onbekend. Van Leeuwen is er in geslaagd om een nieuwe markt aan te boren en het product door te ontwikkelen, maar Gobanna’s huidige bereik laat te wensen over.

    ‘We staan achter het resultaat’, vertelt Van Leeuwen. ‘De minicaravan is een lange weg gegaan. De vraag is hoe we ons product het beste aan de man kunnen brengen.’

    Van Leeuwen is persoonlijk verantwoordelijk voor de gedetailleerde ontwerpen van zijn caravans. De passie is voelbaar. Toch moet Van Leeuwen zijn product geschikter zien te maken voor kopers. Klanten zijn er wel degelijk. Maar waar deze kopers precies zitten, en hoe zij optimaal benaderd kunnen worden, blijft onduidelijk. Floris Venneman, topondernemer en frontman van Bureauvijftig, gaat Gobanna helpen bij het marketen en doorontwikkelen van een product.
  3. Odair Mosso Brito is verantwoordelijk voor zakelijke werving en organisatie van De Kroepoekfabriek. Namens het poppodium werft Brito klanten, organiseert hij de horeca en draait hij mee op festivals. Dat gaat in grote lijnen goed, maar de aanzienlijke omvang van zijn verantwoordelijkheden schreeuwt om een vermindering van werkdruk.

    Sommigen lossen een overschot aan werkdruk op door verantwoordelijkheden van zich af te zetten. Brito doet het anders: ‘Onlangs werd mijn dichtsbijzijndste collega ziek. Ik werk in teamverband, maar soms lijkt het alsof ik er alleen voor sta. Op mijn vakgebied ben ik in de minderheid. Dat voelt eenzaam. Toch denken we nooit in problemen, maar in uitdagingen en oplossingen.’

    Brito wilt zijn Time Management verbeteren. Meer uit een dag halen; meer tijd over te houden voor het werk waarvan hij houdt. De ondernemende denker is zich ervan bewust dat software daarbij een rol kan spelen. Henk Kenter, oprichter van Kenter Accountants, gaat De Kroepoekfabriek helpen om te digitaliseren en tijd vrij te maken voor het uitvoeren van passies.
     
  4. Siyun Chang richtte vijf jaar terug Infinitea op. In vijf jaar tijd slaagde zij en haar team erin om drie fysieke winkels te openen, waaronder een theespeciaalzaak in de Rotterdamse Markthal. ‘Iedereen drinkt thee’, vertelt Chang, ‘maar niemand weet wat erin zit. Wij brengen onze kennis aan de man. En daarvoor hebben we hulp nodig.’

    Chang is een starter. Al dat wat zij in vijf jaar tijd heeft opgezet, is een eerste ervaring. ‘We lopen een beetje vast. Gaandeweg willen we onszelf verbeteren; de uitdaging aangaan.’ Delegeren, e-commerce, marketing en sales: in tegenstelling tot haar mededeelnemers, ziet Chang op elk ondernemersvlak ruimte voor verbetering.

    Elvan Kose (Senior Business Consultant bij Exact) en Floris Venneman (ondernemer en frontman van bureauvijftig) zullen Infinitea begeleiden om in elk opzicht een betere onderneming te worden.

Doe mee!

Het tweede jaargang van De Uitdaging is het logische gevolg van een succesvolle 2019-editie. Voormalig deelnemer Bart Klaassens, medeoprichter van blndr, concludeerde eind vorig jaar ‘tot 70 procent van de voorgenomen bedrijfsuitdagingen aangepakt en opgelost te hebben.’ Zijn bedrijf ging er bijzonder goed op vooruit. En ondanks het feit dat jij niet letterlijk aanwezig bent bij de expertsessies en bijeenkomsten, gunnen we je precies hetzelfde. Vandaar vertalen we de ondernemersreizen van het komende jaar niet alleen naar print- en online-artikelen, maar vragen we de experts bovendien naar hun adviezen en tips voor het aanpakken van de uitdagingen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie