Duitser verzot op 'paperfull office', Nederlander gaat liever digitaal

Duitser verzot op 'paperfull office', Nederlander gaat liever digitaal

Redactie Baaz
Waar Duitsers nog graag vasthouden aan een 'papieren' werkomgeving, vinden Nederlanders vooruitgang op dat gebied wel zo prettig. Zo’n 85 procent van de Nederlandse professionals vindt een papierloos kantoor een realistisch vooruitzicht, tegenover slechts 38 procent van hun Duitse collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek van Viadesk.

Driekwart van de Nederlanders geeft ook de voorkeur aan werken in een omgeving waar het papiergebruik zoveel mogelijk wordt beperkt. Duitsers zijn daar wat minder happig op: iets meer dan de helft geeft aan met zo min mogelijk papier te willen werken. Dat heeft zijn weerslag op het papiergebruik: Duitse kantoren printen drie keer zoveel als Nederlandse: gemiddeld 25 pagina’s tegenover 9 pagina’s per dag.

De opkomst van papierloos werken hangt samen met mobiel internetgebruik, waarbij Nederland in Europees verband een groot aandeel heeft. Volgens het CBS maakt 56 procent van de Nederlanders gebruik van internet op de mobiele telefoon of tablet, tegenover het EU-gemiddelde van 35 procent. Duitsland heeft met 31 procent het laagste aandeel mobiele internetgebruikers. 

Conservatieve reuzen

Toch hangt digitalisering niet alleen met technologie samen, stelt Viadesk directeur Mujibor de Graaf. De manier waarop het bedrijfsleven is ingericht speelt minstens zo’n grote rol. 'Duitsland kent in vergelijking met Nederland veel megabedrijven, die redelijk conservatief te werk gaan. Senioriteit en profiteren van economies of scale is in zulke organisaties belangrijk. Men zet zeker stappen naar verdere digitalisering, maar dat kost in grote organisaties nu eenmaal tijd.' Daarom is de sterke vertegenwoordiging van het MKB in Nederland volgens De Graaf een belangrijke reden voor de voortrekkersrol op het gebied van papierloos werken. 'Kleine bedrijven zijn een stuk flexibeler, en kennen tevens meer jonge mensen in hogere managementfuncties. Ze springen daarom sneller in op nieuwe, digitale technologieën en zien daar ook de financiële voordelen van. '

Tussen de oren

De papierkwestie lijkt ook tussen de oren te zitten. De Graaf: 'Duitsers zijn veel meer bezig met het psychologische aspect. In het onderzoek geeft bijna de helft aan dat documenten op het bureau laten zien wat er nog moet gebeuren en dat papier in de werktas een productief gevoel geeft. De emotionele waarde van tastbare documenten is bij onze oosterburen simpelweg groter.'

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie