Dit zijn de populairste Songfestival deelnemers op social media 2024

Dit zijn de populairste Songfestival deelnemers op social media 2024

Redactie Baaz

Met nog een paar weken te gaan tot het muziekspektakel in Malmö losbarst, hebben de Eurovisie Songfestival deelnemers al een ware sociale mediastrijd ontketend. Vandaag onthult Bureau Hanze de resultaten van hun onderzoek naar de populairste deelnemers op sociale platforms, met influencers Marcus & Martinus aan de top. Zij worden ingezonden door Zweden met hun lied ‘Unforgettable’.

Met 5 miljoen volgers op TikTok alleen al, staan Marcus & Martinus aan de top op sociale media. Hun totale aanhang over Instagram, Facebook, TikTok en X bereikt een indrukwekkende 6,5 miljoen. Hierdoor laten ze hun naaste social media concurrent, Frankrijk met Slimane, ver achter zich.

Top 10

Het onderzoek brengt een top 10 van social media favorieten naar voren. Naast
Zweden en Frankrijk, domineren de ingekochte landen Italië en het Verenigd
Koninkrijk de lijst. Oekraïne's Jerry Heil en zijn duo-partner vallen op de vijfde plaats, terwijl onze eigen Joost Klein op een respectabele zesde plaats staat, gesteund door een sterke fanbase uit Nederland, Duitsland en België. Hij wordt gevolgd door de artiesten van Georgië en Albanië. De artiest van het omstreden Israël sluit de top tien.

Populariteit

Het belang van social media voor Eurovisie Songfestival deelnemers wordt steeds
duidelijker. Zo was afgelopen jaar de Fin Käärijä mateloos populair op Tiktok: dit
droeg bij aan de eerste plek in de public votes. Veel Eurovisie Songfestival
deelnemers houden via social media hun volgers op de hoogte en stellen zelfs
campagnes op om fans te vergaren.

Infographic met resultaten onderzoek

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie