Dit zijn de eerste stappen bij het beginnen van een internetwinkel

Redactie Baaz
Loop jij met plannen om een internetwinkel te beginnen? Het is dan altijd belangrijk stapsgewijs te werk te gaan en jezelf steeds kritische vragen te stellen. Wees met alleen het beste tevreden en leg de lat hoog voor jezelf. Internetwinkels kennen tegenwoordig enorm veel concurrentie, het zal daarom ook niet makkelijk worden.

Bedenk een naam voor je onderneming

Stel jezelf in eerste instantie een aantal simpele vragen als: wat ga je verkopen en waarom is het een prima idee dit te gaan doen? Vraag jezelf verder af wanneer en op welke wijze je winst gaat maken en stel jezelf op de hoogte van de situatie op de markt. Als je nog steeds overtuigd bent van het feit dat het een goed plan is dat jij een webshop gaat beginnen, bedenk dan in de eerste plaats een naam voor je onderneming.

Behalve de domeinnaam is ook een huisstijl belangrijk

Een bedrijfsnaam bedenken resulteert vervolgens in het vastleggen van een domeinnaam. Let op: vaak denk je een heel aardige bedrijfsnaam bedacht te hebben, maar is iemand anders je al voor geweest met het registeren van die naam. Check daarom of je gewenste domeinnaam vrij is op deze website. Is de naam al in gebruik? Dan is het verstandig om een andere naam te bedenken. Daarnaast denk je ook na over je bedrijfslogo en een huisstijl waaraan je steeds herkenbaar bent.

Vervolgens is het tijd om met de webshop en het betaalsysteem aan de slag te gaan. Heb je ook deze stap gezet? Kijk dan secuur naar de betaalmethoden die je toe gaat passen. Houd rekening met de wensen van de klant; die willen alles gemakkelijk en willen dus in elk geval iDeal en PayPal. Uiteraard heb je ondertussen de hosting van de website ook geregeld. Let altijd op of je voldoende capaciteit hebt want een internetwinkel vult snel je hostingpakket. Nog voor je website live gaat heb, jij een prijsstrategie bepaalt. Bedenk hoe je prijzen hanteert die voor de klant erg interessant zijn en pas die vervolgens toe.

Zie de concurrentie niet over het hoofd

Als je daarna ook een standaard-aankoopovereenkomst gemaakt hebt, een klachtenregeling hebt vastgesteld en je de webshop nog eens helemaal langsloopt  pas dan is het tijd om met je internetwinkel online te gaan en successen te boeken. Weet dat de concurrentie heftig kan zijn en dat je echt iets speciaals te bieden moet hebben wil je meteen succesvol zijn.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie