Dit is wat je wilt weten als werkgever over ziekteverzuim

Dit is wat je wilt weten als werkgever over ziekteverzuim

Redactie Baaz

Een (langdurig) zieke werknemer is als werkgever erg vervelend. Niet alleen voor de werkgever zelf, maar natuurlijk ook voor de werknemer die ziek is. Voor beide partijen kan het een vervelende situatie opleveren, zowel financieel als mentaal. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor je werknemers. In de eerste plaats wil je dus te alle tijde voorkomen dat werknemers überhaupt ziek worden. Belangrijk dus is om te investeren in verzuimpreventie. Maar wat doe je als een werknemer toch ziek wordt en wellicht zelfs langdurig? 

Wat is nu eigenlijk verzuim?

We kunnen ons allemaal wel iets voorstellen bij het begrip verzuim. Maar wat houdt het nu daadwerkelijk in als we spreken van verzuim op de werkvloer? Verzuim betekent dat een werknemer niet naar het werk kan komen omdat hij ziek is. De term ‘ziek’ is vrij breed en kan verschillende oorzaken hebben (zie hieronder). Verzuim kan zowel kort- als langdurig zijn. Kort verzuim is bijvoorbeeld wanneer iemand zich ziek meldt vanwege een griep of iets soortgelijks. Van langdurig verzuim is sprake wanneer iemand zes weken of langer niet naar het werk komt. 

Oorzaken van verzuim

Een werknemer kan zich ziek melden vanwege allerlei verschillende redenen. Dit kan dus gaan om een kortdurig griepje, maar ook maanden of jaren duren vanwege psychische klachten. Helaas heeft een steeds groter deel van de Nederlanders last van psychische klachten en valt daardoor langdurig uit van het werk. Ook stressgerelateerde klachten zijn een groot onderdeel van het ziekteverzuim. Ook kan een arbeidsconflict leiden tot een ziekmelding. Hierbij is de bedrijfsarts altijd extra belangrijk, die bepaalt of er sprake is van een medische reden. ´Ziekte´ is dus een breed begrip en betekent niet alleen maar dat iemand met koorts op bed ligt. 

Verzekering tegen ziekteverzuim

Als werkgever kun je jezelf verzekeren tegen de kosten die komen kijken bij een zieke werknemer. Dit is de ziekteverzuimverzekering. Deze verzekering is niet verplicht, maar kan wel heel voordelig zijn in het geval van een langdurig zieke werknemer. Als werkgever ben je namelijk verplicht een werknemer twee jaar lang loon door te betalen in geval van ziekte. Dit is de loondoorbetalingsverplichting. Belangrijk bij de afweging of je een verzekering tegen ziekteverzuim wilt afsluiten is het afwegen van de kosten en de baten. Een ziekteverzuimverzekering kost veel geld, maar een zieke werknemer kan nog veel duurder zijn. Breng altijd goed in kaart of dit voor jou als werkgever voordelig is. 

Voorkomen is beter dan genezen

Wanneer een werknemer uitvalt vanwege ziekte, dan heeft dit vaak grote (financiële) gevolgen voor een bedrijf. Dit komt omdat je een zieke werknemer grotendeels moet doorbetalen en vaak ook nog iemand extra moet inhuren om het werk over te nemen. Zo betaal je dus dubbele kosten. Ook kost het veel energie om dingen te regelen en in orde te maken. Een zieke werknemer kun je daarom altijd beter voorkomen dan genezen. Dit doe je door middel van verzuimpreventie. Verzuim kan in veel gevallen namelijk voorkomen worden door goed na te denken over bepaalde zaken binnen de organisatie. Zoals hierboven al geschetst, zijn psychisch- en stressgerelateerde klachten de grootste oorzaken van langdurig verzuim. Daarin kun je als werkgever dus ook de meeste winst behalen. Inventariseer alle risico’s in de organisatie. Dit gaat van alle gezondheidsrisico’s op de werkvloer tot mentale gezondheid. Investeer voldoende tijd en aandacht aan hoe de werknemers zich voelen. Schakel daarbij hulp in mocht dat nodig zijn. Een open en eerlijke communicatie is altijd van belang. Een medewerker moet kunnen aangeven wanneer het teveel is en aan de bel durven trekken. Op die manier kun je ziekteverzuim voorkomen en dat is altijd prettiger, voor beide partijen. 

Wat doet een bedrijfsarts?

Wanneer een werknemer zich ziek meldt dan geef je dit als werkgever door aan de bedrijfsarts of arbodienst. Een bedrijfsarts is onafhankelijk en begeleidt de werknemers tijdens de periode van ziekte. In eerste instantie zal de arts een beoordeling maken van de ziektemelding en bepalen wat de werknemer eventueel nog wel kan doen. De bedrijfsarts kijkt dus zoveel mogelijk naar de mogelijkheden die er nog wel zijn. Tijdens de periode van ziekte zal de bedrijfsarts regelmatig met de werknemer in gesprek gaan om te beoordelen hoe het gaat en dit uiteraard ook terugkoppelen naar de werkgever. Er is een verschil tussen een arbo arts en een bedrijfsarts. Een arbo arts heeft een basisopleiding als arts. Een bedrijfsarts heeft hierna nog vier jaar doorgestudeerd met als specialisatie arbeid en gezondheid.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie