De zin van digitale handtekeningen in 2020

De zin van digitale handtekeningen in 2020

Redactie Baaz
Elk niveau van het bedrijfsleven krijgt te maken met elektronische ondertekening. Of je nu een offerte, factuur of personeelscontract verwerkt: de digitale handtekening lijkt de noodzaak van een afdruk, krabbel, scan en e-mail terug weg te werken. Dus ondertekenen we digitaal. Lopen we daarmee een risico? Is de rechtsgeldigheid van een elektronische handtekening gelijk aan die van een natte krabbel? We gaan het je uitleggen en geven je nog een paar extra tips in de zoektocht naar een aanbieder.

De wet is in de afgelopen jaren herhaaldelijk aangepast om bij te blijven met de toenemende populariteit van digitale handtekeningen. Overheidsinstellingen behoren zelf nou eenmaal niet altijd tot de early-adopters als het gaat om digitale innovaties.

Je zou denken dat we anno 2020 mogen verwachten dat wetsvoorstellen rekening houden met de razendsnelle ontwikkeling van technologische mogelijkheden. Gebeurt dit namelijk niet, dan kost elke ontwikkelingen maanden aan overleg, honderden uren aan procedures en een nauwelijks navigeerbaar bos van regelgeving en uitzondering. Het feit dat we ons bijna tien jaar na de eerste vorm van de elektronische handtekening genoodzaakt voelen om de rechtsgeldigheid in kaart te brengen zegt eigenlijk al genoeg.

Onderaan de streep stelt artikel 3:15a van het Burgerlijk Wetboek dat de elektronische handtekening dezelfde rechtsgeldigheid heeft als een ‘natte’ handtekening. Klinkt helder en vrij logisch. Er is namelijk sprake van een aanbod en een aanvaarding. Op dat moment is er een bindende overeenkomst en dienen alle partijen zich hieraan te houden. Tot dusver niks nieuws. Maar wat als één van de partijen zich niet gedraagt naar de inhoud van het contract en beweerd dat hij/zij niet degene is geweest die het document heeft ondertekend? Wat dan?

Allereerst moet de digitale handtekening ‘voldoende betrouwbaar’ zijn. Ten tweede hangen de voorwaarde voor een ‘betrouwbare’ handtekening van het doel af. Heeft een factuur precies dezelfde krabbel als een arbeidscontract, dan kan de juridische waarde van de krabbel alsnog verschillen. De krabbel kan wel (nagenoeg) hetzelfde zijn, maar hoe weet je nou zeker dat het door de correcte persoon is ondertekend?

Raak je in een conflict en beland je bij de rechtbank, dan is het aan een rechter om de betrouwbaarheid van een handtekening te beoordelen. Het vaststellen van de identiteit wordt gedaan doormiddel van een vorm van authenticatie. Hierin zijn drie verschillende niveaus:
 

  • De gewone elektronische handtekening is een handtekening waarbij geen externe controle op identiteit is gevraagd. Vanuit een juridisch oogpunt is de betrouwbaarheid laag. Dat wil niet zeggen dat je dit soort handtekeningen niet moet gebruiken. Dit soort handtekeningen kunnen prima worden gebruikt bij contracten of documenten met een beperkte financiële waarde.
     
  • De geavanceerde elektronische handtekening heeft een aanvullende externe identiteitscontrole. Diverse softwareprogramma’s voorzien in de mogelijkheid van zo’n krabbel. De externe controle geeft uitput en dit wordt gebruikt in een code welke is gerelateerd aan de identiteit van de ondertekenaar. Vandaar is de geavanceerde e-handtekening doorgaans betrouwbaar. Zegt iemand de handtekening nooit gezet te hebben, dan is dat in twee minuten gecontroleerd. Is er een match, dan is het aan de ondertekenaar om te onderbouwen dat de krabbel niet door hem of haar gezet is.
     
  • Tot slot: de gekwalificeerde elektronische handtekening. Beland deze krabbel op de desk van een rechter, dan is er geen discussie mogelijk. Bij gebruik van de gekwalificeerde elektronische handtekening wordt de handtekening gekoppeld aan een certificaat of andere erkend identificatiemiddel. Aanvaarding van dat certificaat tilt de betrouwbaarheid van een handtekening naar een nieuw niveau. Wie volledige zekerheid zoekt in belangrijke deals, kan de ondertekenaar vragen om het certificaat te gebruiken in het ondertekenverzoek.

Wat komt er verder nog kijken bij een digitale onderteken oplossing?

De mogelijkheden van authenticatie zijn enorm belangrijk voor je bewijswaarde, maar praktische zaken als eenvoud en veiligheid in het dagelijks werken zijn ook een enorme belangrijk in de keuze voor partner. Ga daarom bij het uitzoeken van een aanbieder van digitale ondertekenen ook altijd na wat men doet aan AVG, privacy en veiligheid van de data.

Een laatste tip: vergelijken aanbieders op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Vind een systeem wat gebruiksvriendelijk is en waarmee je met een aantal kliks een contract verzend. Het systeem dat door eenvoud een hoge mate van efficiëntie bereikt is goud waard!

Én niet te vergeten; met digitaal ondertekenen help je niet alleen jezelf. Ook een ondertekenaar heeft minder handelingen en is daardoor geholpen door digitaal te ondertekenen!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie