De voordelen van het toepassen van situationeel leiderschap
De voordelen van het toepassen van situationeel leiderschap

De voordelen van het toepassen van situationeel leiderschap

Redactie Baaz

Leiding geven kan op verschillende manieren. Veelvoorkomende vormen van leiderschap zijn bijvoorbeeld sturend en steunend leiderschap. Bij sturend leiderschap geef je je werknemers duidelijke, directe instructies van wat ze moeten doen. Deze manier van leidinggeven werkt vooral goed in crisissituaties. Steunend leiderschap gaat met name om het aanmoedigen en stimuleren van werknemers. Je stuurt ze hierbij dus niet zozeer aan, maar streeft ernaar om ze op een menselijke manier te motiveren. Steunend leiderschap komt goed van pas in een werksfeer waarbij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid belangrijk zijn. Naast sturend of steunend leiderschap kun je als leidinggevende ook kiezen voor situationeel leiderschap. Deze vorm van leidinggeven werd in 1969 gepubliceerd en wordt sindsdien vaak toegepast. Het model stelt dat er per situatie een andere vorm van leiderschap gewenst is. Als situationeel leidinggevende houd je jezelf dus niet vast aan één methodiek, maar ontwikkel je de vaardigheid om tussen verschillende stijlen te variëren. In dit artikel geven we je drie voordelen van situationeel leiderschap.

Ieder mens is anders

Aangezien ieder mens anders is, fungeren niet alle mensen het beste bij eenzelfde vorm van leiderschap. Waar je bij sturend of steunend leiderschap kiest voor één methode waar iedereen zich aan moet houden, pas je je communicatie bij situationeel leiderschap aan op het individu. Hierdoor is de kans groot dat je je werknemers vaker goed weet te raken en motiveren dan bij vaste vormen van leiderschap het geval is. De ene medewerker doet het namelijk beter wanneer hij of zij vertrouwen krijgt en de ander heeft juist sturing nodig om te presteren. Op die manier kun je met behulp van situationeel leiderschap betere resultaten met je bedrijf behalen.

 

Iedere situatie is anders

Niet alleen ieder mens, maar ook iedere situatie is anders. Ook daar houd je bij situationeel leiderschap rekening mee. Per situatie bepaal je voor jezelf wat een passende manier van communicatie is. Wordt een slechte prestatie bijvoorbeeld veroorzaakt door een gebrek aan discipline? Dan is een harde, directe aanpak vaak effectief. Wanneer slecht functioneren echter wordt veroorzaakt door weinig zelfvertrouwen, is een menselijke, steunende aanpak vermoedelijk beter. Zo pas je bij situationeel leiderschap je benaderingsmethode aan op de 

specifieke situatie. Hier valt voor de meeste leidinggevenden veel winst te behalen. Merk je dat een aangepaste benadering per individu en situatie goed werkt binnen je bedrijf? Overweeg dan eens om beide benaderingsmethodes te combineren. Hierbij houd je dus bij ieder communicatiemoment niet alleen rekening met het specifieke individu, maar ook met de specifieke situatie. De kans is groot dat het zijn vruchten afwerpt. 

 

Het goede voorbeeld geven

Ten derde geef je met een juiste toepassing van situationeel leiderschap het goede voorbeeld aan je medewerkers. Wanneer jij op een passende en prettige manier met je medewerkers communiceert, zijn ze namelijk eerder geneigd om dat ook met elkaar te doen. Je kunt je wel voorstellen dat dit de sfeer en relaties binnen je bedrijf enorm ten goede komt. Dit heeft het logische gevolg dat de resultaten verbeteren en bedrijfsdoelen eerder worden behaald. 

 

Er zijn verschillende manieren om als leidinggevende te communiceren. Zo kun je onder andere sturend, steunend of situationeel leidinggeven. Bij sturend en steunend leiderschap houd je je vast aan één leiderschapsstijl. Ongeacht het individu of de situatie, communiceer je hierbij altijd op een vergelijkbare manier. De toepassing hiervan is weliswaar vrij eenvoudig, maar lang niet altijd effectief. Bij situationeel leiderschap pas je je in je communicatie daarentegen aan op het individu en de situatie. Heeft de medewerker sturing of juist vertrouwen nodig? Vraagt de situatie een harde of een steunende aanpak? Bij een juiste toepassing van situationeel leiderschap, nemen de banden tussen jou en je medewerkers toe. Dit heeft logischerwijs een verbetering van de bedrijfsresultaten tot gevolg. Bovendien geef je hiermee het goede voorbeeld waardoor de onderlinge communicatie tussen je medewerkers ook verbetert.

 

LEES OOK: 5 elementen van het leiderschaps-DNA

LEES OOK: Nieuw leiderschap: 4 cruciale focuspunten voor de komende 5 jaar

LEES OOK: Taak- en relatiegericht leidinggeven volgens het boekje

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie