De vernieuwde Audi Q7

Fenna Kiebert
Audi vond het de hoogste tijd om een van zijn grootste SUV’s, de Q7, te upgraden. Zo gezegd, zo gedaan. Zie hier het resultaat van de vernieuwde Audi Q7.

Het uiterlijk en de techniek van de Q7 zijn beide aangepast. De Audi Q7 wordt voortaan geleverd met optionele geëlektrificeerde actieve stabilisatie die zorgt voor meer balans. Daarnaast is vierwielbesturing een optie. Dat is echter niet het grootste technische nieuws, want alle Q7’s krijgen voortaan een elektrische steuntje in de rug: ze worden standaard als mildhybride geleverd. Het 48V-systeem met een 8 kW elektromotor zorgt voor een brandstofbesparing van 0,7 liter op de 100 kilometer. De Audi rijdt met dit systeem tot 22 km/h elektrisch, voordat de brandstofmotor aanspringt.

LEES OOK: Dit is hem: de nieuwe Lightyear One

Uiterlijk Audi Q7

Kijk je naar de voorkant, dan zie je een gewijzigde grille, een nieuwe bumperindeling bij de mistlampen en (optionele) Matrix LED-lampen met lasersysteem. Aan de achterkant is een chromen strip tussen de beide achterlichten geplaatst. Hierdoor krijgen de achterlichten een gewijzigde vorm. Het S-line exterieurpakket is optioneel. Standaard is de Audi Q7 voorzien van 19-inch wielen. Binnenin is er veel veranderd, maar de indeling is te herkennen aan onder meer de Q8 en A6. Er zijn drie beeldschermen te vinden: eentje achter het stuurwiel en twee boven elkaar in de middenconsole. 

Veertien jaar later

Audi presenteerde de Q7 in 2005. Veertien jaar later ziet Audi er heel anders uit en heeft het merk in bijna elk segment wel een of meerdere opgehoogde, nieuwere versies. De Q7 was voorheen de grootste, maar sinds de komst van de Q8 moet hij deze positie delen. Audi hoopt meer klanten voor de luxe SUV te winnen met een vernieuwde versie aangezien de verkoop de laatste jaren erg terugliep. In Nederland zakte de verkoop, met uitzondering van 2016, van enkele honderden stuks naar nog maar tachtig exemplaren in 2018. 

De Audi Q7 is leverbaar met twee diesels, later volgen een benzinevariant én een plug-in hybride. De prijzen volgen later.

afbeelding van Fenna Kiebert

Fenna Kiebert | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fenna