De vele manieren waarop crypto’s je onderneming kunnen veranderen

De vele manieren waarop crypto’s je onderneming kunnen veranderen

Redactie Baaz

Cryptocurrencies bestaan al een paar jaar, en het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat iedereen nog steeds zijn mond vol heeft over deze online geldtrend. Hoewel veel ondernemers huiverig zijn om crypto’s toe te passen in hun onderneming of de vruchten ervan te plukken, zijn de mogelijkheden van cryptocurrencies enorm en soms moeilijk te negeren. De wereld van crypto’s bestaat uit meer dan Bitcoins en investeringsmogelijkheden. Maar op welke manieren kunnen crypto’s je onderneming veranderen?

Betalen en geld overmaken met crypto’s

Als je een webshop hebt, ben je ongetwijfeld op de hoogte van de aanzienlijke toename van betaalmethoden in de afgelopen jaren. Waar klanten vroeger alleen konden betalen met een acceptgiro, creditcard en automatische incasso, komen daar de laatste jaren allerlei nieuwe en veel snellere betaalmethoden bij. Online wallets als Apple en Google Pay, maar ook PayPal hebben online betalen veel sneller gemaakt. In Nederland is het vooral iDeal dat de dienst uitmaakt. Het bedrijf achter iDeal is daarom ook aan de weg aan het timmeren om hun diensten uit te breiden naar andere landen.

Naast deze klassieke betaalmethoden komen ook cryptocurrencies steeds vaker in aanmerking als betaaloptie. Klassieke ondernemers die fysieke diensten verkopen, staan vaak nog huiverig tegenover deze betaalmethode. Sommige ondernemers hebben de betaalmethode soms zelfs laten varen vanwege de grillige koersen van crypto’s als Bitcoin.

Toch zie je in bepaalde online markten dat crypto’s juist weer opkomen als betaalmethode. Dat komt doordat de klant de anonieme manier van betalen prettig vindt, veel geld heeft gestoken in de munt en er graag mee wil betalen. Het kan ook zijn dat je als bedrijf simpelweg zoveel mogelijk soorten betaalmethoden wil blijven aanbieden. Over het algemeen is betalen met crypto’s heel makkelijk. Meestal is er niet veel meer dan een plugin nodig om je klant zijn cryptomunten te laten uitgeven in je webshop.

Op de wagen springen voordat iedereen het doet

Ondernemen betekent niet alleen inkopen en verkopen. Veel ondernemers investeren ook in hun bedrijf om te groeien. Crypto’s kunnen die groei aanzwengelen. Bij cryptomunten is op tijd instappen echter van groot belang. Op de cryptomarkt wemelt het van de nieuwe producten waar je als ondernemer van kunt profiteren. Aan de hand van zogenoemde crypto presales kun je ontdekken welke cryptoprojecten interessant zijn voor jou om in te stappen en welke niet. 

Geld ophalen voor je bedrijf met crypto’s

Investeren in je bedrijf kan ook worden gedaan door geld op te halen. Het internet heeft het ophalen van geld voor je bedrijf heel erg veranderd. Zo zijn er mogelijkheden om online te crowdfunden en zogenoemde ‘early adapters’ warm te maken voor een product of dienst die je wilt lanceren.

Crypto’s hebben de manier waarop je geld kunt verzamelen voor je bedrijf ook veranderd. Zo bestaan er ICO's en token sales. Bedrijven kunnen hiermee kapitaal ophalen door Initial Coin Offerings (ICO's) of tokenverkoop, waardoor ze financiering kunnen verkrijgen zonder tussenkomst van traditionele financiële instellingen, zoals banken.

Eigenlijk kun je het vergelijken met crowdfunding, maar het verschil is dat met ICO’s en token sales niet een nieuw product of dienst wordt verkocht als wederdienst voor de investering in het bedrijf, maar een nieuw gelanceerde cryptomunt of token. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat je investeerders aan de andere kant van een crypto presale staan. Zij proberen geld te verzamelen door te investeren in jouw nieuwe cryptoproduct of munt, terwijl jij als ondernemer weer geld bij elkaar probeert te verzamelen voor andere activiteiten.

Loyaliteitsprogramma’s met crypto’s

Nu steeds meer gewone consumenten, maar ook zakelijke klanten over cryptomunten beschikken, kun je daar als bedrijf ook op inspelen door crypto’s te beschouwen als een leuk extraatje voor de klant. Je kunt loyaliteitsprogramma’s maken voor klanten om cryptogerelateerde producten te verzamelen en daardoor te profiteren van de toekomstige koers van de munten, of om ze simpelweg te gebruiken als een soort waardebon in jouw webshop of bij andere bedrijven die crypto’s aanbieden als betaalmethode.

Een veiliger bedrijf met blockchain-technologie

Blockchain maakt crypto-transacties een stuk veiliger dan gewone geldtransacties. Dat komt vooral doordat alle transacties openbaar zijn. Hoewel de personen anoniem zijn, kan de hele cryptogemeenschap de transacties volgen. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat blockchain een superveilig digitaal kasboek is. 

Elke keer dat er een transactie plaatsvindt, moeten de leden van de gemeenschap die transactie goedkeuren. De blockchain is een soort versleutelde stempel die op de transactie wordt gedrukt. Omdat iedereen na afloop een kopie heeft van de transactie, is fraude plegen heel erg moeilijk en wordt het ook voor hackers moeilijker om met financiële gegevens van je bedrijf te knoeien. Samen met een goede firewall en een antivirus is de blockchain dus een derde middel om je bedrijf veiliger te maken tegen malware-aanvallen of andere hacks.

Ondanks alle voordelen, brengen crypto's ook uitdagingen met zich mee, zoals regelgevingskwesties en marktvolatiliteit. Het is van cruciaal belang dat ondernemingen zich bewust zijn van de potentiële voordelen en risico's, en strategisch nadenken over hoe ze deze innovatieve technologieën kunnen integreren in hun bedrijfsvoering.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie