De Uitdaging: zelfreflectie op de kick-off

De Uitdaging: zelfreflectie op de kick-off

Redactie Baaz
De kop is eraf. De kick-off vormt het beginpunt De Uitdaging: een negen maanden lang ondernemerstraject, waarin vier gemotiveerde, inspirerende en bovenal herkenbare bedrijven legio aan zakelijke uitdagingen aangaan. Op 28 januari huisde Exact’s hoofdkantoor in Delft een eerste samenkomst van expert en deelnemer.

De vier deelnemende bedrijven, geselecteerd uit meer dan 200 aanmeldingen, zijn elk gekoppeld aan één van de vier Exact-experts, waaronder Mark Appel (Marketing Director bij Exact), Floris Venneman (doorgewinterd ondernemer, topmarketeer en mede-eigenaar van Bureauvijftig), Koen de Jong (Exact Cloud Accountant 2017 en directeur van De Jong Accountants en Adviseurs) en Elvan Kose (Senior Business Consultant bij Exact).

De namenlijst bedraagt een totaalervaring waar men ‘u’ tegen zegt. Dat is precies het idee achter De Uitdaging; de koppeling tussen ondernemingen met een hulpvraag en mentoren die over de roeiriemen beschikken om tot een oplossing te komen.  Zo’n samenvatting blijkt, al uren vóórdat de geselecteerde ondernemers (Meubelmakerij de Zwaan, Blndr, Anfors Imperial en Sonneveld Rijplaten) weten wie hen persoonlijk zal ondersteunen, te kortbondig.

De Uitdaging

Op de vroege maandagochtend, nog geen 30 minuten na aanvang van de eerste introducties, ontstaat er dynamiek. De wisselwerking reikt verder dan een mentor-pupil-verhouding. De gezichten achter de functietitels van de experts en de bedrijfsnamen van de ondernemingen zijn in gelijkwaardige mate menselijk. Raakvlakken blijken veelvoudig, en de aan het eind van de dag bevestigde koppelingen worden met warmte onthaald.

‘Je moet het doen met de riemen die je hebt. Wanneer die riemen van fijn leer zijn gemaakt, voegt dat alleen maar toe’, vertelt Richard Verstraelen van Meubelmakerij de Zwaan, terugblikkend op de realisatie dat hij met Floris het jaar tegemoet treedt. Bart Klaassen en Bastiaan Koetsveld, oprichters van fotomarketingbedrijf Blndr, doen dat met Mark Appel; Hans Bijvoets van wijnkoper Anfors Imperial met Koen de Jong, en Maurice Sonneveld van Sonneveld Rijplaten eveneens met Floris.

Progressie

Ondernemersuitdaging staat centraal: verbeterpunten waar de bedrijfsvoerders op vastlopen, meer aandacht aan willen besteden, nog moeten ontdekken, of een combinatie van al. De kennismaking bood de bedrijven een kans voor de eerste stappen in een progressieve richting: het erkennen van barrières, het bespreken van mogelijke tekortkomingen en de onzekerheid die daarmee gepaard gaat. Met succes.

1. Hans Bijvoets, Anfors Imperial: ‘Goed, we zijn dan misschien een Bijenkorf voor wijn – wel de Bijenkorf in een achterstraatje van het Friese Wouterswoude (lees: dorp met 920 inwoners). Niemand weet ons nog te vinden. Onze markt leent zich niet voor koude acquisitie en dat proces zit niet in ons DNA.’

Expert Koen de Jong is samen met Hans Bijvoets binnenkort te beluisteren tijdens radio-uitzending Baaz Business. Met zijn cijfermatige expertise belooft de samenwerking - de aanpak van Anfors Imperial’s zoektocht naar het verstrakken van tig dynamische, financiële processen – als gegoten te verlopen. ‘Accountants kunnen ook ondernemers zijn. Weten welk proces het best aan te pakken valt, bereik je niet uitsluitend met Excel. We vervangen spreadsheets met maatwerk-dashboards, om via de registratie en presentatie van noodzakelijke managementinformatie, ondernemers te helpen bij het bereiken van droom en doelstelling.’

Links: Hans Bijvoets | Rechts: Koen de Jong

2. Maurice Sonneveld, Sonneveld Rijplaten: ‘Ik heb nooit mijn zelfstandigheid willen ontgroeien en ben altijd in een eigen cirkel gebleven – een cocon, bij wijze van spreken. Zakelijke contacten zijn spaarzaam. Vanwege de specifieke aard van de werkzaamheden en het ‘eenmansbedrijf’, ontbreekt het echte sparren op gebied van zakelijke wegen en mogelijkheden. Er zijn drukke dagen waarop ik keihard werk aan het tegemoetkomen van klanten, terwijl ik ook wel eens andere dingen wil zien en doen. We weten dat er manieren zijn om ruimte te creëren, maar hoe pakken we dat aan?’

Expert Floris Venneman kent pieken en dalen. Kracht vindt hij in het erkennen van zowel tekortkomingen als talenten. Erkenning, meent hij, waar Maurice als eerste stap enorme baat bij kan hebben. ‘Het gaat niet altijd fantastisch. Te weinig ondernemers zijn eerlijk over hun uitdagingen, terwijl openheid het allerbelangrijkst is. We zijn bang om te vertellen dat niet alles soepel verloopt: bang dat we niet succesvol zijn. Ben je echter open over problemen, dan krijg je deze sneller verholpen dan wanneer je dat niet doet. Drink kopjes koffie; praat met elkaar – mensen helpen vaker dan verwacht. Je staat nooit alleen.’ 

Floris Venneman

3. Richard Verstraelen, Meubelmakerij de Zwaan: ‘Geen mens wijst graag klanten af omdat er een overvloed aan opdrachten binnenkomt. Wekelijks voeren we tijdsintensieve handelingen uit om het productieproces naar behoren te managen. Vaak treden we daarbij in herhaling. Het in kaart brengen van de informatiestroom tussen elke stap; minder omkijken hebben naar orderinvoermutaties: daar gaan we voor.’

Expert Floris Venneman vervolgt: ‘Durf als ondernemer te roepen dat je ergens de beste in bent. Roep je het hardste, dan ben je dat ook. Presenteer jezelf: zorg dat je elke maand in de krant staat, al is het maar in een plaatselijk suffertje. Durf jezelf te laten horen en plaats jezelf buiten je comfortzone. Ik hoef geen professioneel theatermaker te worden maar durf hierdoor wel een eigen weg te kiezen – eigener dan ooit tevoren.’

4. Bart Klaassen, Blndr: ‘We geloven in ons product. We bieden een oplossing die klanten maar al te graag beetpakken. Ons product is internationaal schaalbaar; van een gezonde markt is sprake, maar de optimalisatie van onze eigen branding, conversiepaden en een uiteindelijke groei naar 100 licenties binnen drie jaar brengen vragen met zich mee. Sommige uitdagingen zijn zelf om zelf te overwinnen. Met name rondom onze marketing en product positionering wéten we dat er enorme winst te behalen is: vandaar dat we enorm blij zijn met de deelname.’

De koppeling tussen Blndr en marketingexpert Mark Appel valt als gegoten. ‘Je kan roepen dat je de beste bent, maar hoort niemand het, dan is het zinloos. Bevraag jezelf. Tegen welk probleem loopt iemand aan? Hoe weet ik dat iemand tegen dat probleem aanloopt en hoe bereik ik diegene vervolgens? Het mooiste voordeel van technologie zijn de bijbehorende mogelijkheden voor het herkennen van gedrag; het herkennen van behoeften. Bereik kan je kopen. Aandacht moet je verdienen.’

Links: Bart Klaassen | Rechts: Mark Appel

Zelfaanpak is een terugkerend thema. De ondernemersprofielen bevatten een gezonde dosis zelfreflectie: een eerste moeilijke stap richting verbetering. Op locatie spraken wij uitgebreid met de ondernemers, personeel en de experts. Voor de inspiratievolle verhalen die wij hoorden, keurt een paginalang artikel te nauw. Een viertal interviews, gesprekken met de expert/ondernemer-duo’s, lees je binnenkort in rubriek ‘De Uitdaging’.

Radio: Baaz Business

20 maart volgt de eerstvolgende bijeenkomst, waar de deelnemers extensief gescreend worden door bedrijfsvoeringexpert Yes!Delft. Jij leest tegen die tijd waar de ondernemers staan; in hoeverre zij hun uitdagingen zijn aangegaan en de veelvoudige lessen die daaruit te halen zijn.

Floris Venneman en Mark Appel zijn online te beluisteren op een opname van Baaz Business, hét radioprogramma vóór en door ondernemend Nederland. Waarom zij bij uitstek de aangewezen personen zijn voor een expertrol in De Uitdaging en hoe zij vooruitblikken op de komende maanden: luister de uitzending terug, of maak radioprogramma Baaz Business elke tweede vrijdag van de maand live mee.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie