De succesformule van Starbucks

De succesformule van Starbucks

Redactie Baaz

Op dinsdag 13 november vindt in het Feijenoord stadion de tweede editie van het congres People Centric IT plaats. Het programma begint zich te vormen en alle ingrediënten voor een inspirerende dag zijn aanwezig.

Het congresprogramma is onderverdeeld in 4 thema’s: Werkplek Strategie, Innovatie, Security en Optimale User Experience. 

Voor het laatstgenoemde thema hebben we niet de minste spreker weten te strikken, namelijk: Jan Willem Sewalt, EMEA IT Services Producer bij Starbucks Coffee Company. Ik stelde Jan Willem een aantal vragen over het congres en over zijn eigen lezing. 

‘Een tevreden eindklant, begint bij een tevreden IT-gebruiker’, onder deze woorden focust Starbucks Technology zich op het bieden van een uitzonderlijke digitale ervaring. Voor zowel medewerkers, klanten als partners. Het uitgangspunt van Starbucks? Een duidelijke strategie voor werknemerservaring wat vervolgens zorgt voor een gezond bedrijf. Starbucks investeerde de afgelopen jaren in het leveren van superieure werkervaring. Hoe deden zij dit? Tot welke keuzes zijn zij gekomen? En wat leverde het de organisatie tot nu toe op? Op al deze vragen krijg je antwoord tijdens de inspirerende keynote van Sewalt, op 13 november. Bekijk hier de rest van het programma.

De toekomstige IT-Gebruiker

Als ik Sewalt vraag hoe hij denkt dat de rol van de IT-gebruiker zich verhoudt tot de digitale werkplek van de toekomst, antwoordt hij: 'De IT-gebruiker zal meer ‘IT savvy’ moeten worden, om de verschillende nieuwe innovatieve oplossingen (self help, chatbot, domotica, AI, machine learning) te kunnen begrijpen en daardoor te kunnen gebruiken.' De sleutel tot succes, zo vervolgt hij zal neerkomen op: 'coaching en training'.

Becoming IT ‘savvy’!

Quriobot is een bedrijf dat een chatbot heeft gemaakt die op basis van AI & Machine learning een relatie opbouwt met de gebruiker, waardoor een ‘self helpteam’ ontstaat, waarin de IT-gebruiker steeds meer zelf, IT-incidenten kan gaan oplossen met hulp van de bot. Die overigens ook nauw in contact staat met third party service providers, zoals: e-mail, SMS en social media. Het aantal incidenten die normaliter naar de helpdesk dienen te gaan, nemen drastisch af, wat kosten effectief werkt! Daarnaast is een mooie bijkomstigheid dat de IT-gebruiker meer en meer IT ‘savvy’ wordt, waardoor incidenten tegelijkertijd minder (snel) zullen ontstaan, concludeert Sewalt.

Congres People Centric IT

Volgens Jan Willem ligt de noodzaak om deel te nemen aan het congres hoog: 'omdat de digitale werkplek dichterbij is dan we denken.' 'De gebruiker van zo’n (digitale werkplek) dient dat snel te weten', vervolgt hij. 'We dienen klaar te zijn voor de volgende ‘wave’ van innovatieve eindgebruikersoplossingen, anders dient het probleem zich aan dat we achter zullen gaan lopen.'

Clubicoon

Hij hoopt zelf nieuwe contacten op te doen en te komen tot nieuwe inzichten. Wanneer ik hem vraag naar welke sessie hij vooral uitkijkt moet hij even lachen en vervolgt: 'Bennie Wijnstekers is wel een echte held voor mij.' Het clubicoon zal tijdens de opening van het congres bekend maken wie de gelukkige winnaar is van de kaarten voor de wedstrijd Nederland tegen wereldkampioen Frankrijk. Zo maken alle deelnemers die zich inschrijven vóór 19 oktober, kans op kaarten voor de wedstrijd die zal plaatsvinden in het stadion Feijenoord op 16 november.

Wanneer ik hem vraag of hij tot slot nog iets wil zeggen tegen hen die twijfelen een hele dag vrij te nemen voor het congres People Centric IT op 13 november, antwoordt hij: 'neem deel, anders loopt u achter!' Wacht dus niet langer, als je de inspirerende keynote van Jan Willem Sewalt niet wilt missen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie