De opmars van de lidmaatschapseconomie in travel

De opmars van de lidmaatschapseconomie in travel

Redactie Baaz
De lidmaatschap-, ook wel abonnementseconomie genoemd, is sterk gegroeid tijdens de pandemie. Van koffie tot toiletpapier, van audioboeken en nieuws tot tv en muziek en van wijn tot maaltijdboxen. De verschuiving van eigendom naar periodieke betalingen is niet langer voorbehouden aan Amazon Prime, Spotify of Netflix. Het model van periodieke betalingen, dat met alle aspecten in het leven van de consument doordringt, is in een stroomversnelling geraakt tijdens de lockdown en zal ook in de reisindustrie voor verandering zorgen.

Er wordt voorspeld dat de wereldwijde markt voor e-commerce op basis van abonnementen tegen 2025 een waarde van 478 miljard dollar zal bereiken met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 68% (*UnivDatos Market Insights). Michael Ros, oprichter en CEO van Bidroom, een online reiscommunity van reizigers en hotels, waar deze laatste geen commissie betalen, zegt: "In crisistijd hebben de bedrijven met een abonnement als business model blijk gegeven van veerkracht. De lidmaatschapseconomie zal een sleutelrol spelen in het weer tot leven komen van het toerisme".

Bidroom is in de reisindustrie de eerste speler die zich uitsluitend baseert op lidmaatschappen. Tripadvisor, Air Canada en CitizenM maken ook gebruik van abonnementsmodellen als onderdeel van hun aanbod. Bij de lidmaatschapseconomie draait het om het maximaliseren van vertrouwen door te bouwen aan langdurige relaties met gebruikers (= klanten). Dit vertrouwen van de consument groeit onder andere door de snelle ontwikkeling van e-commerce en de technologie. Daarnaast zit het in de menselijke aard om "ergens bij te willen horen". Bedrijven die het lidmaatschapsmodel omarmen, profiteren van een voorspelbaardere en soepelere cashflow en blijven hiermee de concurrentie een stap voor.

Robbie Kellman Baxter, een vooraanstaand deskundige op het gebied van abonnementsprijzen en lidmaatschapsmodellen, en auteur van de bestseller "The Membership Economy", meent dat de trend ongeveer 15 jaar geleden startte. Toen begonnen bedrijven over te stappen van een op eigendom en transacties gericht model naar een model van toegang en waardevolle klantrelaties. "Het lidmaatschapsmodel verandert de relatie tussen de consument en het merk op een fundamentele manier doordat het zich richt op het leveren van een "eeuwige belofte" aan klanten, aldus Baxter.

Steeds meer grote partijen omarmen Bidroom

Ros lanceerde Bidroom in 2016 als het eerste online lidmaatschap voor reizigers, met als basisgedachte dat hotels geen commissie hoeven te betalen. De reisindustrie was toentertijd al onderhevig aan een scheefgroei, waarin machtige online reisbureaus (OTA’s) de overhand kregen. Het geld dat wordt uitgespaard aan commissies gaat terug naar de reiziger. Voor Bidroom is dit de essentie: het creëren van toegevoegde waarde voor reizigers én hotels. Dat het anders kan en moet zien ook steeds meer hotelmerken. Naast de mondiale hotelgigant IHG (moederbedrijf van o.a. Crowne Plaza, Holiday Inn en het nieuwste lifestyle brand van de groep Voco), is het hotelaanbod van Bidroom in de corona periode nog meer gegroeid met groepen als zoals Premier Inn (ruim 800 hotels), MacDonald Hotels & Resorts, Penta Hotels en Red Doorz, die ’rechtstreeks zijn aangesloten op de eersteklas infrastructuur. 

Consumenten kunnen middels een eenvoudige registratie kosteloos kennismaken en vervolgens opwaarderen naar het premium lidmaatschap om scherpere hoteldeals, grotere kortingen en reis-extra's te. Naast reizigers en hotels, treden ook steeds meer internationale partners toe zoals VISA en Avis, waarmee de brede reissector haar inkomsten kan verhogen en gebruikmaken van de “white-label-lidmaatschapsdiensten”. 

“Afgelopen Corona-jaar was dramatisch voor de reisindustrie. “Natuurlijk werden wij ook geraakt”, zegt Michael Ros, CEO en mede-oprichter van Bidroom, “maar gek genoeg bood het voor ons vooral veel kansen en die hebben we aangegrepen door het model duurzaam te verbeteren.”

Over Bidroom®

Bidroom is de eerste op lidmaatschap gebaseerde reismarktplaats waar hotels geen commissie betalen. De besparing wordt zodoende gedeeld tussen het hotel en de reiziger. Leden ontvangen betere kortingen op boekingen dan via enig ander platform, tot wel 25%, naast hotelvoordelen ook kortingen op reisgerelateerde bedrijven zoals autoverhuur, reisverzekeringen, tickets voor attracties en meer. 

Bidroom zet zich al 2016 in voor een eerlijke en transparante gastvrijheidsindustrie, door hotels direct te verbinden met potentiële gasten, de controle terug te geven aan de hotelier en de beste deals te bieden aan Bidroom-leden. Het lidmaatschap van het hotel wordt pas betaald na bewezen succes, waardoor de win-win altijd is gegarandeerd. Reizigers kunnen Bidroom gratis ervaren, na een eenvoudige registratie. Daarnaast kan men opwaarderen naar het premium lidmaatschap voor €49 per jaar om meer hoteldeals te krijgen, meer te besparen op boekingen, voordelen te genieten bij meer reispartners, en de voordelen te delen met vrienden. 

Bidroom is opgericht in Den Haag en heeft haar technologie zelf ontwikkeld. Inmiddels biedt Bidroom 160.000 accommodaties wereldwijd en telt de onderneming ruim een kwart miljoen leden die regelmatig van hun lidmaatschap profiteren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie