De NS zet app in om reizigers zelf reis te laten plannen om volle treinen te voorkomen

Redactie Baaz
Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat de Nederlandse Spoorwegen (NS), de nieuwe Treinwijzer-app heeft gelanceerd. Hiermee zien NS-reizigers in realtime hoe druk de trein is die ze willen nemen en kunnen ze een andere trein kiezen als ze overvolle treinen willen vermijden. Treinwijzer is officieel gelanceerd in november 2020 en is de tweede klantgerichte applicatie die NS heeft gebouwd met het Mendix low-code platform.

Doel Treinwijzer-app van de NS

Een passagier kan inloggen op Treinwijzer en daarin het vertrek- en aankomststation en het tijdstip van vertrek selecteren. De app toont direct de verwachte bezettingsgraad en informeert de passagiers over wijzigingen in drukte. Treinwijzer is een initiatief van de Nederlandse Spoorwegen om reizigers meer keuzemogelijkheden te geven als ze volle treinen willen vermijden.

Robin van Veen, product owner bij NS: “In eerste instantie keken we naar bestaande software om reserveringen af ​​te handelen, maar deze oplossingen boden niet de functionaliteit die we nodig hadden. We werkten al met Mendix voor verschillende interne apps, en ons team weet wat het platform kan. Ook voor ons was het belangrijk om snel te handelen. Daarom hebben we besloten om gebruik te maken van het Mendix low-code platform om onze eigen applicatie te bouwen."

Het Mendix low-code platform is een visuele ontwikkelingsbenadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgestuurde logica via een grafische gebruikersinterface.

De webbased Treinwijzer-app is de tweede low-code app die NS speciaal voor klanten heeft gebouwd. Van Veen legt uit: “We willen dat onze passagiers comfortabel reizen en zich veilig voelen in de trein, ook tijdens de pandemie. Met de app vragen we passagiers om ons te helpen door hun reizen te registreren. Op deze manier krijgen we inzicht in de bezettingsgraad en kunnen we gemakkelijk voorspellen welke treinen vol zullen zijn. Vervolgens informeren we onze reizigers daarover.”

NS Competence Center Mobile

Sinds 2018 heeft NS 35 applicaties gebouwd met Mendix. De meeste applicaties binnen NS worden ontwikkeld in het Competence Center Mobile (CCM). Het low-code platform van Mendix speelt op deze afdeling een steeds belangrijkere rol. “Het Mendix-team binnen NS is sinds de start meer dan verdubbeld en de pijplijn voor nieuwe projecten is ondanks de pandemie weer helemaal gevuld. Komend jaar verwachten we dat niet alleen het aantal applicaties dat met Mendix ontwikkeld wordt zal toenemen, maar ook het aantal developers in het team zal groeien. Treinwijzer laat duidelijk zien wat er in zeer korte tijd mogelijk is - ook voor complexere projecten”, zegt Joline Davidse, productmanager Competence Center Mobile bij NS.

NS heeft bij de ontwikkeling van Treinwijzer vooral aandacht besteed aan schaalbaarheid. Aizo Krikke, product owner bij NS: “We hebben de app landelijk gelanceerd, dus we moesten er zeker van zijn dat hij een groot aantal gebruikers aankon. Samen met Mendix hebben we performance-testen uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de app hoge volumes aan kan." Mendix toonde aan dat het ruimschoots voldoet aan de schaalbaarheidseisen van NS. Treinwijzer helpt nu dagelijks duizenden passagiers in het hele land om minder drukke treinen te kiezen en comfortabel te reizen.

Supersnelle ontwikkeling en livegang

Binnen drie weken lanceerde NS een Minimal Viable Product (MVP). Krikke: “Met ons team van tien business engineers van NS en Mendix-partner First Consulting, testers, producteigenaren en ontwikkelaars waren we in staat om de app op technisch niveau te ontwikkelen. We hebben optimaal gebruik gemaakt van andere disciplines binnen NS, zoals communicatie, om Treinwijzer zo snel en effectief mogelijk te lanceren. Mendix was het ondersteunende platform waarop we konden vertrouwen om de app in slechts enkele weken te testen en op de markt te brengen. Nu kunnen passagiers in Nederland de app gebruiken en een reis plannen op basis van de verstrekte informatie, terwijl ze ons tegelijkertijd helpen bij het verbeteren van de drukte op de treinstations en in de treinen.''

In de zomer van 2020 heeft NS Treinwijzer getest in een pilotproject op de lijn Amsterdam-Zandvoort, een populaire strandbestemming. Van Veen: “Het was onze eerste succesvolle test. Een kleine groep passagiers leverde de gegevens die we zochten. De gegevens van de app waarschuwden hen om overvolle treinen te vermijden. "

Reserveer een werkplek en zorg voor veilig woon-werkverkeer

NS blijft samen met Mendix de app verbeteren. Krikke: “We hebben plannen om de app te integreren in de werkplekreserveringssystemen van grote werkgevers om zo een ​​veilige werkomgeving te garanderen. Werknemers kunnen de app ook gebruiken om een werkplek op kantoor te reserveren en het is natuurlijk belangrijk dat ze veilig op kantoor kunnen komen. Treinwijzer maakt verbinding met de reserveringstools van de werkgevers en werknemers kunnen hun treinreis rechtstreeks in deze tools registreren."

Rob Versluis, Customer Success Manager bij Mendix: “NS laat op indrukwekkende wijze zien dat een effectieve grootschalige app in slechts drie weken kan worden ontwikkeld. Het is een app die geweldige prestaties levert bij hoge gebruikersvolumes en voldoet aan strikte regels voor privacy en veiligheid. Het NS-team blijft Treinwijzer verbeteren om betere inzichten te bieden aan zowel de reiziger als NS.”

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie