De medewerker ‘in flow’

De medewerker ‘in flow’

Redactie Baaz
Een bedrijf dat ‘in flow’ is presteert beter. Flow leidt tot tevreden en optimaal presterende medewerkers, continue verbetering, hogere omzetten en daarmee een voorsprong op de concurrentie. In dit artikel leggen we uit waarom de flow van de medewerker zo belangrijk is.

Flow

Flow is een van de steunpilaren van het Lean huis. Volgens het woordenboek van Sixsigma.nl staat flow voor:
Een ononderbroken, ongehinderde, liefst stuksgewijze doorstroming van het product of de service door het proces.
Maar hoe zit het dan met de flow van de medewerker?

De medewerker ‘in flow’

Wanneer een medewerker de flow van een bedrijf ervaart zal hij of zij zich energieker voelen en het werk zinvoller vinden. Deze energie kan worden ingezet om doelgerichter te werken met betere prestaties als gevolg. Niet door harder, maar juist slimmer te werken.

Bovendien zal een gemotiveerde medewerker bijdragen aan het proces van continue verbetering. Intrinsieke motivatie leidt immers tot een veranderingsgerichte houding en aanpak; medewerkers laten zich niet op afroep veranderen.

Creëer flow

Flow is maakbaar, zo is bewezen. Lean Six Sigma biedt hiervoor een uitstekende basis in de vorm van hulpmiddelen als standaardisatie en takt time. Maar er is meer voor nodig om de processen, de medewerkers en de organisatie in de juiste kadans te krijgen. Menselijk gedrag en leiderschap zijn mogelijk veel zwaarwegender aspecten om het gevoel van flow te laten ervaren.

Hoe dat werkt lees je op UNC Plus Delta.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie