Crowdfunding voor startende ondernemers: dit moet je weten

Crowdfunding voor startende ondernemers: dit moet je weten

Redactie Baaz

De pandemie heeft een flinke duit in het zakje gedaan voor het aantal ondernemers in ons land. Sinds de coronacrisis zijn er namelijk alleen maar meer bedrijven in Nederland bijgekomen, blijkt uit cijfers van het CBS. Inmiddels staan er meer dan 2 miljoen bedrijven in Nederland ingeschreven.

Dat betekent dat menig Nederlander ambitie heeft om een eigen onderneming te starten. Ben je dat ook van plan, maar heb je nog geen idee hoe je een beginnend bedrijf moet financieren? Misschien is crowdfunding dan iets voor jou. In dit artikel lees je er meer over.

Wat is crowdfunding voor starters precies?

Kijken we naar de letterlijke betekenis van crowdfunding dan zien we dat dat 'geld binnenhalen van het publiek' betekent. Als starter klinkt dat wellicht wat vreemd, omdat je als het goed is nog geen publiek of klanten hebt. Dat betekent echter niet dat je niet kunt beginnen met ondernemen. Sterker nog: je kunt zelfs je beginnende financiën die je misschien nodig hebt om je bedrijf op te zetten bij je potentiële klanten vandaan halen. Dat doe je met behulp van crowdfunding. Je vertelt zoveel mogelijk mensen over je bedrijf, je plannen en je toekomstidee in de hoop dat zij geld willen investeren in de start van je onderneming.

Dat betekent dat je met crowdfunding een goede en duidelijke campagne op moet stellen om zoveel mogelijk investeerders te trekken. Hierbij is het verstandig om transparant te zijn over het doel van je bedrijf en over eventuele cijfers. Ook gebruiken de meeste mensen die beginnen met crowdfunding een tegenprestatie bij een bepaald geïnvesteerd bedrag, waardoor het geïnvesteerde geld een soort lening is. Denk aan een gratis product, hoge korting of iets anders op het moment dat je bedrijf wat verder in ontwikkeling is. Het grote voordeel van crowdfunding is dat je niet vastzit aan een geldverstrekker en de daar bijhorende voorwaarden en regels.

Hiet moet je op letten wanneer je kiest voor crowdfunding

Het maakt niet uit of je start in de e-commerce of wanneer je voor jezelf begint als freelance copywriter of eigenaar van een restaurant. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je zakelijk geld nodig hebt om je onderneming op te zetten. Iedere ondernemer kan beginnen met crowdfunding, mits je een eerlijk en duidelijk plan en campagne hebt opgesteld. Gebruik de volgende tips om een knaller van een campagne online te zetten en daarmee hopelijk veel investeerders binnen te halen:

  • Afkijken bij anderen kan absoluut geen kwaad. Er zijn door de jaren heen al zoveel succesvolle crowdfundings geweest dat het zeker de moeite waard kan zijn om eens rond te kijken wat waar goed ging en wat waar minder goed verliep. Kijk naar de campagnes van andere succesvolle ondernemers; wie weet kun je wat gebruiken voor je eigen campagne.
  • Betrek je crowd bij het proces. Een presentatie met wat cijfers en tekst? Daar loopt niemand écht warm voor. Om je doelgroep te bereiken en in te pakken is het aan te raden om ze te betrekken bij het hele proces. Laat ze door middel van interactieve presentaties zien wat je plannen zijn en neem ze visueel (of in het echt als dat kan) mee op jouw nieuwe avontuur als ondernemer.
  • Bedenk vooraf duidelijk hoeveel geld je op wil halen. Veel platforms hebben een startbedrag van € 25.000 omdat een campagne opzetten veel tijd kost. Kijk voor jezelf wat je nodig hebt en hoe je dat wil gaan bereiken.

Verschillende soorten crowdfunding voor startende ondernemers

Tot slot moet je weten dat er verschillende soorten crowdfunding zijn. Beslis vooraf voor jezelf welke manier het beste past bij (de ontwikkeling van) je bedrijf. Zo kunnen mensen financieel iets bijdragen in de vorm van een donatie waarbij zij niets terugkrijgen zodra je onderneming eenmaal loopt. Wat vaker gebeurt, is dat de crowdfunding als een soort sponsoring wordt gebruikt. Hierbij investeren mensen een bepaald bedrag in je bedrijf waarbij ze wanneer het eenmaal goed gaat met de onderneming korting krijgen op het product of de dienst of een naamsvermelding krijgen.

Wil je sowieso liever iets terug kunnen doen aan de mensen die meedoen aan je crowdfunding? Dan kun je beginnen met voorverkoop via een crowdfunding. Hierbij schaffen mensen alvast een dienst of product aan zodat je het geld hebt om zelf te investeren in je bedrijf. Deze manier van crowdfunding wordt wereldwijd ingezet, voornamelijk in de gadget- en elektronicabranche. Tot slot kun je kiezen voor crowdfunding met eigen of vreemd vermogen. Bij participatie met eigen vermogen investeert iemand in het bedrijf die als het ware een soort mede-eigenaar wordt die recht heeft op winst. Kies je voor crowdfunding met vreemd vermogen dan ontvang je een lening van een investeerder die je terug moet betalen met rente.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie