Creëer een inspirerende kick-off presentatie
Een inspirerende kick-off presentatie creëren

Creëer een inspirerende kick-off presentatie

Redactie Baaz
Vind jij het maken van een goede kick-off presentatie veel gedoe? De volgende drie tips en presentatie-template, die je naar eigen behoefte kunt aanpassen, helpen je om een inspirerende en informatieve presentatie te maken. Zo breng je je medewerkers op de hoogte van wat er in het bedrijf speelt en kunnen jullie er weer vol tegenaan het komende jaar.

1.Vertel een verhaal

Geef de inhoud van je presentatie vorm alsof je een verhaal aan het schrijven bent. Verhalen vertellen is een krachtig communicatiemiddel; het beïnvloedt onze gedachten en gevoelens over dingen. Schrijvers van boeken en filmscripts maken al jarenlang gebruik van verhaallijnen om ons op een wilde achtbaan van emoties mee te voeren. Stel jezelf de volgende vragen en gebruik de antwoorden als structuur voor je presentatie.

  • Waar vindt het verhaal plaats?
  • Wie is de hoofdpersoon?
  • Wat wil de hoofdpersoon bereiken of heeft deze nodig?
  • Wie of wat staat dit in de weg?
  • Wat is de oplossing en hoe wordt die bereikt?
  • Hoe ziet de nieuwe realiteit eruit?

Je kunt deze structuur gebruiken voor een specifiek onderdeel van je speech of als overkoepelend kader voor je volledige presentatie.

Zodra je je verhaal rond hebt, zal een goed ontworpen presentatie je helpen met het vertellen daarvan. Gebruik onderstaande template om een kick-off presentatie af te leveren die ervoor zorgt dat alle neuzen aan het begin van 2015 dezelfde kant op wijzen.

2.Doorgrond je medewerkers

De truc om de aandacht van je medewerkers vast te houden, is het vinden van het juiste evenwicht tussen overzicht en detail. Waarom? Omdat ieder publiek meestal uit drie typen toehoorders bestaat: feitgericht, creatief en emotioneel.

  • Feitgerichte types willen direct het naadje van de kous weten en de harde data achter je verhaal gepresenteerd krijgen. Investeerders zijn hier een goed voorbeeld van. Zorg ervoor dat je dit type voldoende concrete informatie aanreikt.
  • Creatieve types vallen voor een mooi vormgegeven presentatie. Ze zijn geïnteresseerd in een adembenemende vogelvlucht over de onderneming en willen niet te snel op de details ingaan.
  • Emotionele types zullen in een oogwenk een oordeel klaar hebben over jou en je presentatie, op basis van je persoonlijkheid, lichaamstaal en kleding. De juiste outfit en een glimlach op je gezicht kunnen voor deze toehoorders een belangrijk verschil maken.

3. Onthoud je verhaal met deze trucs

Er zijn een aantal minder bekende technieken die je kunnen helpen met het opnemen en vasthouden van informatie. Met wat inzicht in de werking van je brein kun je het een stuk eenvoudiger maken om informatie te onthouden en weer op te roepen. Het deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor de herinnering, wordt de hippocampus genoemd. En die is uiterst effectief in het vastpinnen van herinneringen aan locaties.

Het werkt als volgt:

  • Kies een locatie die je als geen ander kent, bijvoorbeeld je huis of kantoor.
  • Verplaats de inhoud van je verhaal naar deze locatie aan de hand van een logische en makkelijk te onthouden wandeling door die locatie. Zo kun je bijvoorbeeld elk onderdeel van je presentatie aan een kamer in je huis koppelen.
  • Creëer vervolgens een verhaal aan de hand van de wandeling door je huis. Begin bijvoorbeeld buiten, bij de voordeur. Die kan je doen herinneren aan de inleiding van je presentatie. Als je de deurbel voor je ziet, herinner je je bijvoorbeeld weer dat je het kort moet houden. Stap vervolgens het huis binnen. In de gang zie je de spiegel. Dit kan je eraan herinneren dat je iets over het verleden moet vertellen en waarom deze presentatie belangrijk voor je is.

Veel succes met het maken en presenteren van jouw plannen en ideeën voor 2015!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie