Vijf praktische innovatietips
Investeer in kosteneffectieve technologie en blijf verbeteren

Vijf praktische innovatietips

Redactie Baaz
Wie zaken blijft doen zoals hij altijd heeft gedaan, haalt problemen op zijn hals. Uit tal van onderzoeken blijkt dat bedrijven die innoveren tot de winnaars behoren. Maar hoe doe je dat? Marcel Groenenboom geeft vijf praktische tips, speciaal voor het mkb.

Ga slimmer werken

Het nieuwe werken is niet gericht op harder of langer werken, maar op een slimmere manier. Het is mogelijk de effectiviteit van de medewerkers te verhogen door beter gebruik te maken van mobiele technologie. Iedereen werkt tegenwoordig met een smartphone, notebook of tablet. Het gebruik ervan is zich aan het verbreden van de consument naar zakelijk . Medewerkers blijven ermee in contact met collega’s, klanten en partners. Probeer het woon-werkverkeer te beperken door e-mail, orders, workflows, en dergelijke op afstand af te handelen. De buitendienstmedewerker heeft zijn klantgegevens online bij zich, kan zijn serviceorders mobiel bijhouden en is altijd up-to-date. De manager hoeft niet eerst naar kantoor om een goedkeuring te geven. Volgens marktonderzoeker IDG heeft 65 procent van de bedrijven die medewerkers toestaan hun eigen mobiele computers te gebruiken voor zakelijk werk een grotere productiviteit.

Verhoog de klantervaring

Niet alleen medewerkers zijn mobiel, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor klanten. Zij verwachten toegang te krijgen tot je diensten met elk apparaat dat zij hebben, op elk moment dat zij dat wensen en vanaf elke plek waar ze zijn. Als dat niet lukt, dan is de concurrent één muisklik weg. Zorg dat je ook een mobiele website hebt, die meerdere besturingssystemen ondersteunt. Daarnaast is een goed afrekenmodel essentieel. Dit laatste betekent ook dat er een passende koppeling moet zijn tussen de front-end (website, apps) en de back-end waar de bedrijfssystemen draaien.

Gebruik al die data

In de afgelopen jaren hebben bedrijven enorm veel gegevens verzameld. Over hun eigen functioneren, over hun klanten, over markten, noem maar op. Technologie staat toe dat alle informatie in detail en permanent klaar staat voor gebruik. Binnen ‘swipe’-bereik zeg maar. Innoverende organisaties bedenken slimme toepassingen om die informatie om te zetten in actie. Zij verbeteren hun bedrijfsvoering en betreden nieuwe markten. De nieuwste CRM-systemen geven een 360-graden klantbeeld door klantgegevens, besteldata, orderhistorie en bijvoorbeeld social media posts toe te voegen tot behulpzame klantintelligentie. Ze herkennen patronen en blijken over voorspellende gaven te beschikken.

Investeer in kosteneffectieve technologie

Juist de kleinere bedrijven kunnen de vruchten plukken van de jongste technologische ontwikkelingen. Je hoeft namelijk geen hoge investeringen meer te doen. Bij cloud-technologie betaal je de IT-dienstverlener voor de gebruikte functionaliteiten voor een maandelijks, vast bedrag. Het aanbod aan dienstverleners en functionaliteiten groeit met de dag. Inmiddels zijn we allang voorbij het stadium van de kinderziektes en is ‘cloud’ een volwassen technologie geworden. Bekijk dus op gedegen wijze welke geautomatiseerde bedrijfsprocessen per se in huis moeten draaien, en welke zijn onder te brengen bij een IT-dienstverlener.

Blijf verbeteren

Innovatie is een proces en geen project. Zoals hockeycoach Marc Lammers zegt: 'Vijftig keer twee procent verbetering is ook honderd procent. Het innovatieproces moet dus dagelijks door de aderen van het bedrijf stromen. Gebruik hiervoor de Deming-cirkel: Plan, Do, Check, Act. Ga steeds na of verbeteringen mogelijk zijn en gebruik daarbij de eigen ervaringen, maar zeker ook die van anderen. Een aantal IT-dienstverleners heeft de ervaringen van anderen omgezet in ‘best practices’. Benut die mogelijkheden, zodat je niet achterop raakt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie