Vijf leasetoppers voor 2013

Vijf leasetoppers voor 2013

Jesse Kraal
Mag je in 2013 een nieuwe leaseauto uitzoeken? Lucky you! Wij hebben een vijftal fraaie, bijzondere maar in alle gevallen financieel aantrekkelijke opties op een rij gezet.

Volskwagen Golf 1.6 TDI BlueMotion

Al bijna veertig jaar lang is de Golf dé cashcow van Volkswagen. Dat zal voor de zevende generatie onverminderd gelden, want ook de nieuwste Golf steekt volgens het bekende recept in elkaar: degelijk, een hoge restwaarde en ook een tikkeltje saai. Dat is helemaal niet erg, want daar houden we in Nederland nu eenmaal van. Dankzij de Bluemotion-techniek stoot deze Golf slechts 85 gram CO2 per kilometer uit en daarmee valt hij in de gunstige 14 procent-categorie. Natuurlijk zal de 1,6-liter TDI-motor met 110 pk van de Volkswagen geen scheurijzer maken, maar voor het langzaam voortsukkelende forenzenverkeer op de vaderlandse snelwegen is het meer dan toereikend. Wie graag iets meer dieselpower onder de linkervoet heeft, is er ook een tweeliter TDI met 150 pk. Deze heeft echter een hogere uitstoot en daardoor moet er twintig procent over worden bijgeteld.

Volkswagen Golf TDI Bluemotion


Citroën DS5 Hybrid4 Business

Citroën heeft een lange traditie als het gaat om eigenzinnige auto’s. Denk bijvoorbeeld eens aan de DS, de CX en de XM, stuk voor stuk met bijzondere hydraulische techniek. Naar veerbollen zoek je in de Citroën DS5 echter tevergeefs, maar eigenzinnig is de auto zonder meer. Het uiterlijk is naar onze mening zeer fraai en ook het binnenste is absoluut geslaagd. Wel hebben we moeite de auto in een hokje te plaatsen, want is het een SUV, MPV of toch gewoon een hatchback? Onder de bijzondere koets gaat hybride techniek schuil. Citroën combineert een 137 pk sterke tweeliter dieselmotor met een elektromotor met 37 pk. Doordat de verbrandingsmotor de voorwielen aandrijft en de elektromotor de achterwielen, is er sprake van vierwielaandrijving. Het gemiddelde verbruik ligt met 1 op 27,5 laag, de bijbehorende uitstoot van 88 CO2 per kilometer is goed voor slechts 14 procent bijtelling.

  • Brandstof: Diesel
  • Bijtelling: 14%
  • Prijs: € 39.990,-
  • Info: www.citroen.nl
Citroën DS5 Hybrid4 Business

Mazda 6 SkyActiv-D 2.2

Onlangs presenteerde Mazda de nieuwe 6 die met zijn 150 pk sterke 2.2 liter dieselmotor in de 20 procent-categorie valt. Vooral het uiterlijk is er flink op vooruit gegaan en dat terwijl de oude Mazda 6 niet eens een lelijke auto was. De nieuwe oogt met zijn gewelfde wielkasten en schuin aflopende daklijn sportief en luxe, echt een heel fraaie auto. Het interieur is netjes, maar zo enthousiast als van het uiterlijk worden we in het binnenste van de 6 niet. Daar waar veel fabrikanten kiezen voor ‘downsizing’, houdt Mazda vast aan een redelijk groot motorvolume. Dankzij de SkyActiv-technologie waarbij gebruik wordt gemaakt van een zeer lage compressie (14:1) is de motor volgens de fabrikant tot wel twintig procent efficiënter met brandstof. Toegegeven, een uistoot van 104 gram CO2 per kilometer is voor een niet-hybride behoorlijk netjes.

  • Brandstof: Diesel
  • Bijtelling: 20%
  • Prijs: € 31.990,-
  • Info: www.mazda.nl
Mazda 6 SkyActiv-D 2.2

Skodia Octavia 1.6 TDI Greenline

Hoewel de Octavia in dezelfde klasse valt als de Golf van moederconcern Volkswagen, biedt de Tsjech traditiegetrouw veel meer binnenruimte. De nieuwste Octavia is strak gelijnd en ziet er op het eerste gezicht uit als een sedan. Niets is minder waar, want in werkelijkheid is de Skoda een hatchback, makkelijk met het laden van de bagage dus! De hatchback staat nog dit voorjaar bij de dealers, de Combi volgt in juni. Onder de kap van de Octacia Greenline treffen we dezelfde 1,6 liter TDI als in de Volkswagen Golf Bluemotion. Leek de auto in eerste instantie een paar gram te veel uit te stoten om in aanmerking te komen voor het gewilde 14-procentlabel. Het wordt wel goed timen, want de Greenline wordt pas vanaf september leverbaar. De auto moet echter voor januari 2014 op kenteken staan om in aanmerking te komen voor het belasingvoordeel.

  • Brandstof: Diesel
  • Bijtelling: 14%
  • Prijs: n.n.b.
  • Info: www.skoda.nl
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline

Mercedes-Benz E 300 Bluetec Hybrid

Onlangs voerde Mercedes-Benz een grondige facelift uit op de Mercedes-Benz E-Klasse. De zo kenmerkende dubbele koplampen verdwenen en ook de ster staat niet langer altijd op een stokje op de motorkap. Aan de zijkant verdween de wat vreemde welving voor de achterste wielkasten en de achterlichten zijn nieuw. Het geeft de Benz een sportiever uiter- lijk, al moeten we vooral aan de nieuwe neus nog wel even wennen. Voor de zakelijke rijder is de E300 BlueTEC Hybrid zonder meer het meest interessant. Doordat de 204 pk-sterke viercilinder diesel hulp krijgt van een elektromotor, bedraagt het verbruik slechts 1 op 23,8. Hierdoor valt de E-Klasse in het relatief gunstige bijtellingstarief van 20 procent. Voor de echte ‘petrolheads’ is er overigens ook een AMG-versie. Deze achtcilinder benzinemotor heeft liefst 585 pk en stuift in een luttele 3,6 seconden naar de 100 km/u.

Mercedes-Benz E300 Bluetec Hybrid

afbeelding van Jesse Kraal
Door: JesseKraal

JesseKraal | Redacteur

Jesse drinkt nog net geen benzine bij het ontbijt, maar veel scheelt het niet. Hij levert dan ook met name een bijdrage aan de Automotive-rubriek.

Bekijk alle artikelen vanJesse