TEDxAmsterdam Awards

TEDxAmsterdam Awards

Jooshua Franssen
Dit jaar was TEDx voor de zesde keer te vinden in Amsterdam. TEDx, is een wereldwijde set van conferenties, onderdeel van de privé non-profit Sapling Foundation, met de slogan: "Ideas Worth Spreading". Op TEDx worden verschillende talks en presentaties gehouden, allen verschillend in onderwerp, maar met dezelfde insteek. Het delen van een idee, een voorbeeld, een showcase, en elkaar meer bewust te maken.

Tijdens de zesde editie van TEDxAmsterdam werd ook dit jaar weer een award gegeven aan het beste ingezonden idee. Uit de vele inzendingen wist de jury een selectie te maken van drie genomineerden. In het De La Mar Theater in Amsterdam werd de prijsuitreiking gehouden en de winnaar bekend gemaakt. Wij kregen de kans om er bij te zijn en kort de winnaar en genomineerden te spreken.

Jasper de Valk, staff-lid van TEDxAmsterdam: 'Onze missie [met TEDx] is het verspreiden van ideeën. Een plek waar iemand in 18 minuten zijn of haar visie, idee, kan delen met de wereld.' Maar ideeën zijn niet het enige wat er op TEDx gepresenteerd wordt. Aan TEDxAmsterdam is een  tweede onderdeel toegevoegd. Het gaat om ambiteuze projecten die draaien om het verbeteren van ideeën en een van de onderdelen is de prijsuitreiking: de TEDxAward. Jasper: 'Meer dan 200 inzendingen hebben meegedaan om kans te maken op de TEDxAward. We zijn er een vol weekend mee bezig geweest om de winnaar en genomineerden te selecteren. Met een team van verschillende achtergronden en met verschillende ideeën, gebaseerd op research en samen met experts. Samen met dit team hebben we een top 30 samengesteld. De top 30 kreeg een workshop met partners van TEDx, zij moesten hun idee pitchen en hun product demonstreren, met behulp van onze TEDx partners en sprekerscoaches.' Uit dit proces rolden de drie genomineerden:

Bucket Line - Sergio van Santvoort Vorst
'Matching people who are in need of help (due to e.g. severe illness) with people in their neighborhood who are willing to help.'

Plastic Madonna - Peter Smith
'When litter meets art; faith in humanity gets restored.'

Candy becomes plastic - Gerben Stouten
'How to solve the plastic waste issue in the world? Using bacteria that eat waste and produce bio plastic.'

Winaar

De winnaar van de TEDxAward 2014 is Candy to plastic. Een trotse Gerben Stouten staat, samen met de andere genomineerden, op het podium. 'Uiteraard ben ik blij dat ik gewonnen heb, maar het is zeker waard te melden dat deze heren een goed idee hebben,' zegt hij, wijzende naar zijn concurrenten. 'Hun ideeën staan dichterbij wat een ieder kan doen, mijn idee staat meer aan de zakelijke, bedrijfgerichte kant.' Hij geeft een voorbeeld van de bekende Mars-repen en de bijhorende afvalstoffen. Met zijn oplossing kan uit het restafval, de afvalstoffen, nieuw materiaal worden gewonnen met behulp van bacteriën. 'We zochten naar een methode om uit afvalstoffen nieuw materiaal te kunnen winnen, en dat vonden we met behulp van biotechnologie.' Het idee is niet zomaar uit de lucht komen vallen en werkt ook daadwerkelijk. De afgelopen tien jaar is de team van Gerben bezig geweest dergelijke oplossingen te vinden. 'We zijn er dus in geslaagd om, met behulp van biotechnologie, uit afvalstoffen nieuw materiaal weten te winnen. Zouden deze afvalstoffen in de natuur geloosd worden, dan zou de natuur deze vanzelf afgebroken hebben, het duurt alleen langer. Nu kunnen we niet alleen het proces versnellen, maar winnen we er ook nog een bruikbaar product uit: plastic.' Het mooie van dit verhaal? De afvalstoffen die ontstaan bij het produceren van de Mars-repen, zijn ook weer de bron voor het inwikkelen van diezelfde reep.

Bucket Line

Sergio van Santvoort Vorst is met zijn idee 'Bucket Line' een van de genomineerden voor de TEDxAward. Het concept van Sergio kreeg vorm door zijn persoonlijke ervaringen. Vanwege gezondheidsproblemen van zijn vrouw was Sergio genoodzaakt haar te verzorgen en was hij technisch gezien een mantelzorgwerker geworden. 'Maar er zit een stigma aan 'mantelzorg',' vertelt Sergio. 'Ik wil mensen bewuster maken dat ze kunnen vragen om hulp, daar draait het om. Dat je een ander je kunt laten helpen, door dit te durven vragen. Wanneer iemand zelf om hulp vraagt, is dat anders dan wanneer iemand een ander aanwijst en zegt: "ja, die en die persoon zou je wel kunnen helpen."' Toch werken er meer mensen als verzorger dan dat je zou denken. Sergio vertelt dat één op de zeven mantelzorg verleent. 'Maar wist je dat 50 procent daarvan, besluit te stoppen met werk en zich volledig op de zorg richt? Het stigma dat de mantelzorg draagt, dat moet veranderd worden. Het gaat om zorgen en verzorgen, maar dat begint met kunnen en willen vragen om hulp.' Het is duidelijk dat Sergio een bijzondere uitdaging heeft, om een ieder meer open te laten staan te zorgen en verzorgen, 'Maar daarvoor moeten mensen wel open staan en te durven vragen om hulp. Anderhalf miljoen mensen hebben hetzelfde probleem, ze hebben hulp nodig maar durven er niet om te vragen, en daar moet Bucket Line bij gaan helpen.'

Plastic Madonna

Peter Smith heeft met zijn project 'Plastic Madonna' een bijzonder doel gesteld: 'Ik wil mensen bewuster maken van de hoeveelheid plastic die wij gebruiken en dumpen als zwerfafval.' vertelt Peter. Hij heeft een kunstewerk gemaakt, volledig opgebouwd uit plastic flesjes die als straatafval rond hebben gezworven. 'Het doel is om zo veel mogelijk exposure te krijgen en mensen bewust te maken dat ze kunnen helpen. Het begint met een flesje op straat. Pak dat op, gooi het weg. Als een kwart van de Nederlandse inwoners elk een flesje op zou pakken van de straat, dan zou er niets meer zijn om weg te gooien.' Dat is natuurlijk idealistisch, maar het idee is groots. Peter Smith hoopt dat met wat meer exposure, het hele concept meer voeten in de aarde krijgt, in plaats van plastic. 'Wat ik merk, is dat de mensen die dit een keer gedaan hebben, er veel meer open voor staan. Ik weet dat het onrealistisch om iedereen te vragen al het afval op te rapen en weg te gooien. Nee, begin bij een plastic flesje dat je ziet liggen, dan volgt de rest vanzelf.' Het doel van het project van Peter is iedereen bewuster maken van alles om ons heen en dat heeft hij in zekere zin al gedaan tijdens TEDxAmsterdam, waar hij zich met zijn nominatie van flink wat aandacht verzekerde.

Door:

| Redacteur

Bekijk alle artikelen van