'Een goed concept betekent niet automatisch een goede omzet'

Hoe gaat het met Scoupy?

Sanne Ruhaak
Met Scoupy.nl lanceerde Valentijn Bras in 2011 een online kortingsbonnenboekje waarmee je via je smartphone in allerlei fysieke winkels voordeel haalt. De teller gebruikers stond destijds op 220.000 gebruikers. Hoe gaat het nu?

We spraken je in 2013, welke veranderingen en ontwikkelingen heeft scoupy sinds die tijd heeft doorgemaakt?

‘Pfoeh, te veel om op te noemen. We staan op het punt om onze nieuwe app te lanceren. Die gaat Scoupy zoals we het nu kennen behoorlijk op zijn kop zetten en ook ons businessmodel sterk versimpelen. Tipje van de sluier: niet de aanbieding komt centraal te staan, maar de aanbieder. Daarnaast gaat persoonlijke relevantie een grote rol spelen.’

Wat is er veranderd in jouw functie en de organisatiecultuur?

‘Die zijn nog steeds hetzelfde. Ik heb het wel nóg een beetje drukker gekregen... Verder zitten de meeste mensen – van de inmiddels 40 fte - er nu langer en krijgen we dus wat meer rust in de organisatie.’

Hoe is de markt veranderd en welke invloed had dat?

‘Er komen natuurlijk steeds meer nieuwe technieken bij, maar tegelijkertijd hebben we veel concurrenten in specifiek ons marktsegment zien afhaken. Blijkt maar weer dat het allemaal toch niet zo eenvoudig is. Een goed concept betekent niet automatisch een goede omzet...’

Hoe zit het met jullie omzetcijfers?

‘Omdat we twee beursgenoteerde ondernemingen als aandeelhouder hebben, moeten we ons aan de spelregels houden en kan ik dus alleen maar flauw antwoorden met: “geen commentaar”. Ik kan wel zeggen dat de omzet de laatste maanden met maandelijks minimaal twintig procent groeit. Da’s dus fijn. Veder zien we per maand we zo’n 400.000 unieke bezoekers, die in totaal meer dan 12 miljoen keer acties bekijken.’

Welke samenwerkingen / investeringen zijn jullie aangegaan?

‘Uiteraard zijn we druk aan het testen met en investeren in ibeacons, onder andere. De combinatie met Scoupy is natuurlijk goed voor te stellen.’

Wat waren de belangrijkste leermomenten de afgelopen jaren?

‘Dat er ook nog zoiets is als privé. Een fijn contact met je partner en je kinderen is voor mij belangrijk en vraagt ook tijd. Daar moet je zelf in handelen, niemand lost dat voor je op’.

In elke onderneming worden fouten gemaakt, hoe zagen die er voor scoupy uit de afgelopen jaren?

‘Ik geloof niet in fouten. Iedere ervaring brengt je verder. Zonder te hebben gedaan wat je hebt gedaan, was je nooit op exact dit punt uitgekomen.’

In dat geval, welke grote successen kan je noemen?

‘Het winnen van de LOEY Award (Leading Online Entrepreneur of the Year), eind 2013, was echt een hoogtepunt. Er zijn veel ondernemersprijzen, maar deze telt voor mij écht. Vooral vanwege de jury, bestaande uit de absolute top uit het online- en investerende bedrijfsleven. Toppers dus. Daarnaast heeft de beslissing om de volledige development intern te gaan doen, de zaken echt sterk verbeterd en versneld.’

Hoe kijk je nu naar de toekomst van het bedrijf?

‘Ach, ik kijk niet te ver vooruit. De wereld in online verandert snel. Je moet je aan kunnen passen aan de omstandigheden van de dag, scherp en alert zijn. Alleen dan kun je winnen. We hebben bewezen dat we, naast ondernemend, slim, flexibel en snel zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat we nog ver gaan komen met ons nieuwe concept. U hoort nog van ons!’

Heb je tot slot nog tips voor de starters van nu?

‘Het lijkt makkelijker dan dat het is. Voldoende omzet maken om je kosten te kunnen betalen is vaak helemaal niet eenvoudig. Je moet het écht willen. Werk dus hard en blijf steeds logisch nadenken.’

afbeelding van Sanne Ruhaak
Door: SanneRuhaak

SanneRuhaak | Redacteur

Sanne (1985) studeerde Literatuurwetenschap en Nederlandse taal en cultuur. Gewapend met een goede internetverbinding, een telefoon en een scherpe pen, verzorgt ze nieuwsberichten en achtergrondartikelen voor Baaz. Zit ze niet achter haar pc, dan reist ze met haar kladblok het land rond voor interviews.

Bekijk alle artikelen vanSanne