Gastexpert: Succesvol ondernemerschap met het brein in gedachten
Gastexpert: Succesvol ondernemerschap met het brein in gedachten

Gastexpert: Succesvol ondernemerschap met het brein in gedachten

Redactie Baaz
Ondernemerschap en kennis van het brein hebben veel met elkaar te maken. De kennis van het brein met betrekking tot leiderschap en ondernemerschap wordt ook wel neuroleiderschap genoemd. Met neuroleiderschap kun je je manier van denken en je manier van handelen op een positieve manier beïnvloeden en veranderen, waardoor je nog betere resultaten boekt. Ik beschrijf de vier belangrijkste redenen waarom elke ondernemer kennis van het brein zou moeten hebben.

1. Je weet beter hoe je met mensen om moet gaan 

Hoe iemand reageert op een bepaalde situatie, is in zekere zin voorspelbaar. De voorspelbaarheid heeft te maken met de ‘basiswetten’ van het brein. Een van deze ‘basiswetten’ is dat het brein, eenvoudig gezegd, twee netwerken heeft: een overlevingsnetwerk en een beloningsnetwerk. Als je zelf in het overlevingsnetwerk zit, kom je veel minder tot creatieve ideeën, ben je pessimistischer. Als een ander in het overlevingsnetwerk zit, zal diegene je eerder wantrouwen en minder snel voor je gaan lopen. Als je zelf in het beloningsnetwerk zit, voel je je krachtiger, ben je staat om elke situatie neutraal te beschouwen en bekijk je zaken veel meer van de optimistische kant. Als de ander in het beloningsnetwerk zit, is er meer vertrouwen en pro-activiteit en zal de ander geneigd zijn meer voor je te doen.

Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat jezelf en de ander in het beloningsnetwerk terecht komen. Door de hersenen te begrijpen, zal je vrij snel gewoontes kunnen aanleren, hoe je jezelf en anderen in het beloningsnetwerk krijgt. Een van de meest cruciale gewoontes is te leren om de juiste vragen te stellen. Door de juiste vragen te stellen gaat de ander nadenken vanuit zijn beloningsnetwerk en gaat de ander nadenken op de manier die jij graag wilt.

2. Je weet hoe je met onzekerheid om moet gaan

Hoe je het wendt of keert, een ondernemer moet af en toe risico's nemen. Hij of zij zal regelmatig weinig controle hebben over de uitkomst van bepaalde investeringen. Natuurlijk wordt het allemaal goed voorbereid, maar hoe het uiteindelijk uitpakt is niet te voorspellen. Dit genereert onzekerheid. Ook de druk om jaarlijks bepaalde omzet te moeten genereren zal de ondernemer niet altijd in de koude kleren gaan zitten. Er zijn diverse omstandigheden die de omzet kunnen beïnvloeden, waar de ondernemer geen invloed op heeft. Deze onzekerheid valt sommige managers erg zwaar.

Onzekerheid heeft een effect op het brein. Als een ondernemer niet goed met deze onzekerheid omgaat, wordt de stress alleen maar erger. Hij of zij komt in een vicieuze cirkel. Kennis uit de hersenwetenschappen helpt de ondernemer om effectief met deze werkdruk om te gaan. Als je adequaat met deze werkdruk om weet te gaan, ben je in staat om ondanks de onzekerheid in je kracht te blijven. Dat is toch wat elke ondernemer wil?   

3. Je weet beter hoe je jezelf kunt blijven ontwikkelen

Ondernemerschap is in zekere zin te vergelijken met topsport. Om continu topprestaties te blijven leveren moet je je blijven ontwikkelen. Een ondernemer kan elke dag beter worden, net zoals een topsporter.

Dit blijkt ook uit de werking van het brein. Het brein is plastisch. Dit betekent dat het brein kan veranderen. Jij kunt ervoor zorgen dat het brein steeds betere netwerkverbindingen maakt, waardoor je betere en effectievere gewoontes ontwikkelt. Een ondernemer anno nu moet naast focus op business resultaten zich ook richten op het ontwikkelen van gewoontes die hem of haar naar steeds betere prestaties leiden.

Neuroleiderschap geeft de ondernemer prima handvatten hoe je zelf betere gewoontes kunt ontwikkelen. De kern van de handvatten is dat je vooral richt op het ontwikkelen van de interne leider en dat je bezig bent om nieuwe en betere gewoontes aan te leren. Het bijzondere is dat je het allemaal zelf kunt doen en dat het relatief weinig tijd kost.

4. Je wordt beter in innovatie

Wat is het verschil tussen een goede onderneming en een excellente onderneming? Een excellente onderneming is zeer goed in innovatie, ze blijft met nieuwe ideeën komen. Waar komen de ideeën vandaan? Vanuit onze hersenen. Als je weet hoe je brein werkt, kun je ook met betere innovaties komen. De beste ideeën komen als je veel onderdelen van je brein gebruikt.

Veel ondernemers gebruiken brainstorming om tot innovatie en creativiteit te komen. Helaas is dat niet een goede manier. Met brainstorming kom je vaak wel tot verbeteringen, maar niet tot echte innovaties. In veel gevallen gebruik je bij brainstorming slechts een beperkt gedeelte van je brein. Als je echte innovaties tot stand wilt brengen, dien je je gehele brein te gebruiken. Zowel de rechter hersenhelft als de linker hersenhelft. Zowel visueel als auditief, zowel denken als voelen. Als je in staat bent om je gehele brein in te zetten, kunnen innovaties niet uitblijven.

Kennis van het brein is cruciaal voor de ondernemer anno nu. Vooral de ogenschijnlijke ongrijpbare processen worden grijpbaar. Wil je meer lezen over het brein en leiderschap? Lees dan mijn jongste boek ‘Neuroleiderschap, van macht naar kracht’.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie