7 tips voor ondernemers op LinkedIn

7 tips voor ondernemers op LinkedIn

Redactie Baaz
Zo´n 4 miljoen Nederlanders wisten al hun weg weten te vinden naar LinkedIn en dat worden er elke dag meer. Bijna elk zichzelf respecterend ondernemer maakt dan ook gebruik van het medium. Baaz geeft tips, speciaal voor de ondernemer.

1. Maak een zo compleet mogelijk profiel

Het begint met een zo representatief mogelijk profiel. De headline vergt extra aandacht, het is tenslotte het eerste wat iedereen ziet. Vertel in je profiel je zakelijke verhaal: wat heb je allemaal gedaan en waar? Wees specifiek, dat kan je merk versterken.

2. Maak naast een persoonlijk profiel ook een bedrijfsprofiel aan

LinkedIn biedt de mogelijkheid om ook een apart bedrijfsprofiel te maken. Upload het logo en eventueel meer afbeeldingen en ga los met vertellen over je bedrijf. Waar zit het kantoor, wat doen jullie precies, hoeveel mensen werken er, welke branche zijn jullie werkzaam, et cetera. Met een bedrijfsprofiel ben je niet alleen beter vindbaar op LinkedIn, maar ook op Google. Win-winsituatie.

3. Zet zoekwoorden in je profielen

Je wilt natuurlijk ook dat je profielen gevonden worden. Dit kan door middel van zoekwoorden. Waar moeten potiëntele klanten of werknemers jou op vinden? Laat die woorden terugkomen in je headliner en profiel.

4. Verzamel referenties

Je kunt natuurlijk zelf wel beweren dat je ergens zo goed in bent, maar als iemand dat onderschrijft, is dat veel geloofwaardiger. Je weet waarschijnlijk dat die mogelijkheid er is op je persoonlijke pagina, maar klanten kunnen ook beoordelingen geven op het profiel van je bedrijf. Vorm van mond-tot-mondreclame dus. Maak er echter geen sport van, borstklopperij werkt doorgaans averechts en ga er dus niet om smeken.

5. Besteed aandacht aan je netwerk

LinkedIn-gebruikers met een groot netwerk worden in principe beter gevonden. Bovendien scoor je hoger in iemands zoekresultaten als je direct of in indirect in iemands kring zit. Houd de kwaliteit wel een beetje in de gaten. Leuk dat jullie bij elkaar op de basisschool hebben gezeten, maar dat betekent niet dat jullie zakelijk interessant voor elkaar hoeven te zijn.

6. Meld je aan bij relevante groepen

Er zijn talloze LinkedIn-groepen. Vind groepen die relevant zijn in jouw branche en sluit je bij ze aan. Zo heb je eenvoudig een idee van wat er speelt en blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen binnen jouw sector. Ook kun je hier helemaal gratis vacatures plaatsen. Je kunt ook andere bedrijven volgen om up-to-date te blijven.

7. Wees actief (maar niet te)

Plaats op regelmatige basis een update. Het lijkt een dooddoener, maar onthoud wel dat het geen Facebook is. Ga dus niet voor vakantiefoto´s, maar deel interessant nieuws, artikelen en video´s. Wees actief, maar met mate - spam de tijdlijn van je connecties niet vol.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie