10 Tips voor de promotie van je bedrijf op Facebook

Redactie Baaz
Een Facebook-pagina voor je bedrijf is één van de makkelijkste en goedkoopste manieren om je klanten aan te spreken. Maar hoe ga je ermee om? Met deze tips zet je jouw pagina zo effectief mogelijk in.

Presentatie

Jouw Facebook-pagina moet in één keer de aandacht trekken. Zorg dus voor een sterke paginaomschrijving, een foto waaruit blijkt wat je bedrijf doet en een veelzeggende omslagfoto. Bij Facebook is maar een deel van de paginaomschrijving zichtbaar, bezoekers moeten op je pagina klikken om de hele beschrijving te lezen. Houd het dus kort en krachtig. De eerste zin moet eigenlijk alles omvatten wat jouw bedrijf inhoudt.

Stel een doel

Stel vooraf een doel. Wat wil je bereiken? Meer discussie met je klanten, of juist meer naamsbekendheid? Wil je de doelgroep leren kennen? Het spreekt voor zich dat je alleen bedrijfsgerelateerde posts plaatst. Maar denk van tevoren goed na met wat voor soort berichten je jouw doel kunt bereiken en pas je inhoud hierop aan.

Voorkom 'spam'

Een valkuil is dat je teveel gaat posten op social media. Mensen worden snel moe van je berichten en haken af. Stel daarom een richtlijn aan voor het aantal posts. Denk van tevoren een plan uit; hoeveel berichten plaats je per dag? Wat moet daarin staan? Wat voor content wil je? Het aantal berichten dat je post, is afhankelijk van de bekendheid en nieuwswaarde van je bedrijf. Als je niet elke dag iets nieuws te melden hebt, probeer dat dan ook niet. Ga niet 'posten omdat je weer wat moet posten', maar creëer unieke content. Plaats in ieder geval niet meer dan twee berichten op één dag. Blijf sowieso up-to-date. Kom je namelijk op een pagina waar de laatste post maanden geleden is geplaatst, dan ga je er als klant vanuit dat het bedrijf niet actief is en dat komt onprofessioneel over.

Unieke content

Het sleutelwoord: variatie. Zet berichten van je reguliere website overigens niet automatisch door naar Facebook. Maak er werk van, zo creëer je een unieke pagina die interessant is om te liken. Experimenteer met verschillende soorten content: Facebook biedt ruimte voor filmpjes, foto's, links, polls, reguliere berichten en nog veel meer. Laat de pagina bij voorkeur door één iemand bijhouden, die steeds dezelfde 'tone of voice' aanhoudt. Houd een persoonlijke toon aan, té formeel taalgebruik spreekt op Facebook niet aan. Ook een commerciële toon is minder aantrekkelijk. Probeer promotieposts af te wisselen met gratis tips, weblogs of video's.

Interactie met je 'Facebook-fans'

Facebook is één van de handigste media om met je klanten in contact te komen. Creëer dus ruimte voor interactie. Dit kan door middel van stellingen of polls waar mensen op kunnen reageren. Stel vragen over wat mensen graag willen zien m.b.t. tot jouw producten. Deze zijn bovendien voor jou handig, jij ziet zo wat de klant graag wil. Zie het als gratis feedback! Deze polls en stellingen kun je eventueel weer koppelen aan een winactie: 'de eerste tien reageerders winnen....', 'reageer en maak kans op...', etc.

Weggeefacties

'Like onze pagina en win!' Je leest het overal in je eigen Facebook-tijdlijn. Omdat veel bedrijven al door hebben dat dit werkt en deze methode gebruiken om likes te genereren, moet jij zorgen dat jouw actie eruit springt. Het makkelijkste is om een product weg te geven; meestal is dat het product dat je zelf verkoopt of een ander product zoals een 'verwenpakket'. Origineler is het om een prijs te verzinnen vanuit je eigen product. Heb je bijvoorbeeld een restaurant? Leer dan de prijswinnaar met een aantal vrienden in een workshop hoe je een maaltijd van jouw menu zelf bereidt en koppel daar een diner aan vast. Laat het altijd eerlijk zien als iemand een prijsvraag gewonnen heeft, met bijvoorbeeld een leuke foto van de prijswinnaar met de prijs. Mensen willen graag zien of ze wel of niet gewonnen hebben, je toont hiermee transparantie. Bovendien zijn klanten meer geneigd om een volgende keer aan je winactie mee te doen, want het bewijs is er: je kunt er écht iets leuks mee winnen!

Evenementen en foto's

Organiseer je een evenement? Maak dan foto's en plaats deze later op je Facebook-pagina. Zo genereer je bezoekers. Moedig mensen aan om zichzelf en hun vrienden te taggen in deze foto's, zodat je bereik nog groter wordt. Je kunt bijvoorbeeld een watermerk van het logo van je bedrijf in deze foto's verwerken. Zo zien Facebookers meteen je bedrijfsnaam als de foto op hun tijdlijn verschijnt. Nodig klanten die je bij naam kent ook uit om je pagina te liken.

Een tweede klantenservice

Er komen waarschijnlijk snel vragen over jouw diensten of producten binnen via de Facebook-pagina. Op een sociale netwerksite is de drempel om te reageren of te vragen laag. Neem de tijd om deze uitgebreid te beantwoorden. Zie Facebook niet als 'iets voor erbij', maar als volwaardige klantenservice. Zo bouw je een band op met je Facebook-fans.

Facebook integreren in je website

Integreer Facebook in je website via een facebook-plugin. Dat geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid aan klanten om via Facebook op berichten op je website te reageren. Daarnaast kun je ook verschillende buttons op je site plaatsen, zoals een Like-knop met een directe link naar je Facebook. Link in je berichten op social media ook regelmatig naar je reguliere internetpagina, zo genereer je ook andersom weer pageviews.

Resultaten zien

Het voordeel van een Facebookpagina is dat je goed kunt bijhouden hoe de site het doet onder de bezoekers. Met Facebook Insights kun je gemakkelijk zien welke posts er het beste bekeken worden. Ook het aantal pageviews, likes en eigenlijk alle andere gegevens van je pagina kun je ermee opvragen. Via Google Analytics kun je meten hoeveel mensen er via Facebook op je gewone pagina terechtkomen. Wil je graag meer mensen kennis laten maken met jouw Facebook-pagina? Het gebruik van Facebook Ads kan de zichtbaarheid van je bedrijfspagina enorm vergroten.

Je doel is om zo ver mogelijk bovenaan te komen op de Facebook Edgerank. Dit is een systeem dat Facebook hanteert voor de ranking van pagina's. Hoe hoger de waarde, hoe meer jouw pagina wordt aangeraden op tijdlijnen van Facebookers. In de video hieronder wordt de Facebook Edgerank duidelijk uitgelegd, zodat je erop kunt inspelen:

Lees ook:

Welke berichten verwijdert Facebook?

Zorg dat een advertentie iemand persoonlijk raakt

Praktijk: werken met Facebook Workplace

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie