Britse auto-industrie vreest voor no-deal Brexit

Britse auto-industrie vreest voor no-deal Brexit

Redactie Baaz
Bij een ‘no-deal Brexit’ zullen de autoprijzen in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld met 1.500 pond per auto stijgen. De Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) heeft dinsdag tijdens een bijeenkomst van de autobranche in Londen hiervoor gewaarschuwd. Een no-deal is geen optie, maar de Britse auto-industrie vreest voor het ergste.

‘Het verlaten van de Europese Unie zonder een deal zou zorgen voor de problemen, namelijk de grootste verschuiving ooit in de handelsomstandigheden van de auto-industrie. De miljarden aan tarieven die hierbij komen kijken, zullen een bedreiging vormen voor de keuzevrijheid en betaalbaarheid voor de consument’, meldt de SMMT. Een Brexit zonder deal zou de Britse autoproducenten maar liefst 70 miljoen pond (ruim 78 miljoen euro) kosten op dagelijkse basis. Deze hoge kosten komen onder andere door de vertraging bij het verzenden en ontvangen van onderdelen. Om deze reden is de planning bij de productie op dit moment ook erg strak, wat nu nog haalbaar is door de grenzeloze handel. De hele industrie zal door de toename van de kosten kwetsbaar worden en dit zal ook de kans op meerdere faillissementen vergroten.

LEES OOK: Rolls-Royce goed voorbereid op Brexit

Britse auto-industrie 

De Britse auto-industrie produceerde in 2018 nog 1,52 miljoen voertuigen. Dit was al ruim 9 procent minder dan in 2017. Daarnaast was dit al het vijfde jaar op rij dat de productie kromp, grotendeels het gevolg van de Brexit. Het wegvallen van investeringen in de autosector is een direct gevolg van de onzekerheid over de Brexit, zegt de SMMT. In 2018 werd er omgerekend nog 660 miljoen euro in de auto-industrie gestopt, wat al bijna de helft minder was dan het jaar daarvoor.

No-deal Brexit

Nu Boris Johnson de meest waarschijnlijke opvolger van premier Theresa May is, wordt de kans op een Brexit zonder deal groter. Boris Johnson is vastbesloten de Brexit-datum niet verder uit te stellen dan de geplande datum, 31 oktober, met of zonder deal met de EU.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie