Briljante businessmodellen voor gezonde voeding

Briljante businessmodellen voor gezonde voeding

Redactie Baaz

De wereldbevolking groeit, het klimaat staat onder druk. Betaalbare gezonde voeding is het wereldvraagstuk van de toekomst. Het boek 'Briljante businessmodellen' biedt raad.

Aan de ene kant bestaan er grote bedrijven die betaalbare voeding voor de massa produceren. Die zijn echter weinig duurzaam en gezond. Aan de andere kant zie je kleine startups die staan voor gezonde en duurzame voeding, maar deze zijn vaak niet betaalbaar noch schaalbaar

Hoe kunnen we nu gezond, duurzaam, betaalbaar én schaalbaar voedsel realiseren? De antwoorden op deze vraag staan beschreven in het boek Briljante businessmodellen in food. Baanbrekers voor betere en betaalbare voeding.

Briljante businessmodellen

In dit vierde deel uit de reeks 'Briljante businessmodellen' brengen de auteurs wederom een inspirerend verslag uit van hun zoektocht naar ‘briljante bedrijven’. Bedrijven die markten op hun kop zetten, zaken op eigenwijze manier aanpakken en boven hun eigenbelang uitstijgen. Na de zorgsector en de financiële dienstverlening is nu de foodbranche aan de beurt. 

In Briljante businessmodellen in food is gezocht naar organisaties die betaalbare, gezonde en duurzame voeding realiseren, zoals Chapul en Hampton Creek. Zij zijn de lichtende voorbeelden waar de rest van de branche van kan leren. Maar dat is niet alles. Het boek beschrijft ook organisaties die hard op weg zijn de goede kant op. Denk aan Unilever, dat er stevig de pas inzet om meer gezond en duurzaam te produceren. Of StreetXO dat vanuit een Madrileens 3-sterrenrestaurant een streetfoodconcept voor de gewone man uitrolt met hoge kwaliteit eten, een unieke beleving en lage prijzen. 

Twintig voorbeelden om van de leren

In het boek komen in totaal twintig food-organisaties aan bod die erin geslaagd zijn op een briljante manier waarde te creëren voor alle betrokkenen. De voorbeelden komen vanuit de hele keten. Beter gezegd: van grond tot mond. 

Deze businessmodellen maken niet alleen winst maar hebben ook een zeer loyale klantenkring en weten hun medewerkers meer dan tevreden te houden. Bovendien leveren ze een belangrijke maatschappelijke bijdrage, zoals het oplossen van de vraagstukken in food. Een inspiratieboek voor professionals uit de gehele foodbranche, met lessen die direct zijn toe te passen in de eigen organisatie. 

De auteurs van Briljante businessmodellen

Briljante businessmodellen in food is een co-creatie van ruim 30 auteurs. Research en samenstelling door Jeroen Kemperman, Senior manager strategie en business development bij Zilveren Kruis, Jeroen Geelhoed, partner bij &Samhoud en Jennifer op 't Hoog, Manager product management bij Achmea Bank.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie