Breitling en Swiss slaan de handen ineen om duurzaam vliegen te bevorderen.

Breitling en Swiss slaan de handen ineen om duurzaam vliegen te bevorderen.

MVO
Redactie Baaz
Met deze nieuwe baanbrekende samenwerking koopt Breitling duurzame vliegtuigbrandstof voor alle vluchten met SWISS . Hiermee wil Breitling CO2-neutraal vliegen bereiken.

SWISS International Air Lines en horlogemaker Breitling zijn een unieke samenwerking in Zwitserland aangegaan. Breitling zal duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) kopen voor al zijn werkgerelateerde vluchten met SWISS. Breitling doet dit met terugwerkende kracht voor het gehele kalenderjaar 2022.

Met de aankoop van de betreffende hoeveelheid SAF vermindert Breitling zijn aan vliegen gerelateerde CO2-uitstoot met 80%. Breitling maakt zijn vliegreizen volledig koolstofneutraal door de resterende CO2-uitstoot te compenseren via investeringen in kwalitatief hoogwaardige CO2-compensatieregelingen.

"Het bereiken van CO2-neutraliteit op onze werkgerelateerde SWISS-vluchten is voor ons een belangrijke manier om onze uitstoot te verminderen en via de aankoop van SAF een steentje bij te dragen aan de duurzame transitie in de luchtvaartindustrie, waarmee we al sinds de jaren '30 nauw verbonden zijn."

Duurzame vliegtuigbrandstof of SAF is een vliegtuigbrandstof van niet-fossiele oorsprong die de koolstofcyclus sluit. De SAF die SWISS momenteel gebruikt, wordt geproduceerd uit biogeen afval zoals afgewerkte bakolie en leidt tot 80% minder CO2-uitstoot dan fossiele brandstoffen. De synthetische brandstoffen die in de toekomst beschikbaar zullen zijn, zullen vrijwel CO2-neutraal zijn. Duurzame vliegtuigbrandstoffen zijn uitermate belangrijk voor het koolstofvrij maken van de luchtvaart. Nu is SAF echter slechts beschikbaar in kleine hoeveelheden en daarom is het van cruciaal belang dat de productie snel wordt opgevoerd.

Breitling is de officiële tijdwaarnemer op vluchten van SWISS, dat in 2021 de eerste commerciële luchtvaartmaatschappij werd die vanuit Zwitserland met SAF vliegt. Het onderneemt ook acties om de verdere ontwikkeling van SAF te bevorderen en om de beschikbaarheid van SAF uit te breiden. De vliegtuigmaatschappij investeert verder ook miljarden in de aankoop van zuinige vliegtuigen die 25% minder koolstof uitstoten dan hun voorgangers en verder worden de operationele activiteiten continu geoptimaliseerd.

Dieter Vranckx, CEO bij SWISS, zegt: "Met zijn inzet voor SAF speelt Breitling hier een exemplaire pioniersrol. Samenwerkingen zoals deze zorgen voor een concrete versnelling van de productie van duurzame vliegtuigbrandstof en bevorderen de transitie naar CO2-neutraal vliegen."

Meer informatie over SAF vindt u hier.

Concrete acties om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen

Met zijn acties werkt Breitling stapsgewijs aan het verbeteren van zijn materialen en processen, en bouwt duurzaamheid zo in elk aspect van zijn bedrijf in. Enkele van die inspanningen zijn:

 Salesforce Net Zero: Om de precieze berekeningen te maken die nodig zijn om voor alle gemeten emissies koolstofneutraal te worden, voert de horlogemaker Salesforce Net Zero Cloud in, een systeem dat de koolstofuitstoot bijhoudt en bedrijven zo helpt bij het verbeteren van hun koolstofvoetafdruk. Die duurzaamheidsoplossing werkt vanuit de cloud met een 'wat als'-analyse om te helpen voorspellen waar de emissies vandaan komen en waar ze moeten worden afgebouwd. Op die manier kan Breitling zijn engagement voor het Science Based Targets-initiatief versterken.

−  Duurzame verpakking: Breitling creëerde een milieuvriendelijke, opvouwbare en herbruikbare horlogebox – een primeur in de industrie. De verpakking, die voor 100% uit geüpcyclede plastic flessen bestaat, kreeg het Solar Impulse Efficient Solution Label, een label voor producten die milieuproblemen aanpakken zonder de economische groei in gevaar te brengen. Die stap past bij de doelstelling van Breitling om tegen 2025 als merk alle plastic afval te elimineren.

−  ECONYL®-bandjes van Outerknown: Breitling is een samenwerking aangegaan met Outerknown, het duurzame kledingmerk dat mede is opgericht door wereldkampioen surfen Kelly Slater, om een lijn horlogebandjes te ontwikkelen die gemaakt zijn van ECONYL®-garen. Dit veerkrachtige materiaal is gemaakt van geüpcyclede spookvisnetten en ander nylonafval uit de wereldzeeën.

−  SUGi: Deze non-profitorganisatie herbebost stedelijke omgevingen om de natuurlijke biodiversiteit te herstellen. Sinds het begin van de samenwerking met SUGi in 2020 heeft Breitling 17.600 bomen geplant en hiermee naar schatting 264 inheemse plantensoorten hersteld op 14.400 vierkante meter in 9 bossen in 7 landen.

−  Ocean Conservancy: Plastic vervuiling is overal aanwezig in de oceaan. Samen met Ocean Conservancy speelt Breitling een actieve rol bij het opruimen van dit afval. Zo draagt het bij tot gezondere zeeën zonder afval.

−  Koolstofneutraliteit: Breitling werkt aan het bereiken van koolstofneutraliteit met terugwerkende kracht, nl. voor al zijn gemeten emissies vanaf 1 april 2021. De inspanningen die het merk tot nu toe geleverd heeft, hebben al de uitstoot van 4.711 ton CO2e gecompenseerd.*

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie