Bol.com: 'Verwacht hadden we de prijs niet, maar het voelt bijzonder goed'

Bol.com: 'Verwacht hadden we de prijs niet, maar het voelt bijzonder goed'

Redactie Baaz

Bedrijven en organisaties die inspireren: hoe doen ze dat, waar staan ze voor en hoe kunnen andere organisaties hier iets van leren? De Inspirerende 40 is een initiatief van strategisch adviesbureau Synergie en wij spraken met enkele bedrijven die de lijst hebben gehaald. Dit keer de nummer 5 op de lijst, bol.com.

Hoewel de woordvoerders van bol.com totaal niet bezig waren met de prijs, zijn ze wel blij dat ze vijfde zijn geworden. ‘2150 consumenten zijn gevraagd naar de meest inspirerende bedrijven en als wij dan op de vijfde plaats uitkomen, dan is het natuurlijk wel een ontzettend waardevolle prijs’, zegt Oscar Hundman, director commercie.

‘Bovendien hadden we de prijs niet verwacht. Kijk naar de concurrentie, al die internationale bedrijven. Om daar dan als Nederlands bedrijf tussen te staan, dat voelt bijzonder goed en is iets waar we echt wel trots op zijn. Leuk is ook dat het er automatisch voor zorgt dat dat het naar meer smaakt en we ons merk met nog meer inspiratie positief onder de aandacht van consumenten en ondernemers willen brengen. ’

Bescheiden ondernemen

Opvallend is dat, hoewel bol.com echt wel een naam is die 99 procent van de Nederlanders kent, het bedrijf er bijzonder nuchter onder blijft. 'Wij zijn echt een lokale speler. Kijk bijvoorbeeld naar Ikea, die opereren wereldwijd, wij zijn daarbij vergeleken op wereldschaal klein te noemen. Maar nogmaals, deze positie die we nu hebben behaald geeft ons extra energie om op lokaal niveau onze winkel te blijven verbeteren waarbij inspiratie voorop staat.'

Dries Poels, manager Brand & Marketingcommunicatie, vult aan: 'Dergelijke prijzen overvallen ons wel vaker. Zoals Oscar al zei, we zijn niet met prijzen winnen bezig, ook al waarderen we het zeer. Dit is de tijd van het jaar dat het echt enorm druk is, we hebben dan gewoon veel werk te verzetten. Echter, we maken uiteraard tijd vrij om deze prijs in ontvangst te nemen, want we de mening van consumenten vinden we heel belangrijk en daarom stellen we deze beloning zeer op prijs.'

Inspireren als bol.com

De vraag die uiteraard de belangrijkste is na het winnen van een dergelijke positie op de lijst der lijsten qua inspiratie: hoe inspireert bol.com? Poels: 'Dat kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld door mooie verhalen te vertellen als bedrijf en mensen te laten voelen dat we hun behoeftes begrijpen als bedrijf. Het abstracte verhaal verduidelijken zeg maar. Ook de customer journey is belangrijk. Wat je niet wilt is dat een klant door de draaideur komt, het product pakt en weer weg gaat, maar dat je het juist aantrekkelijk en leuk maakt voor de klant om je winkel te ontdekken en zich zo te laten inspireren.'

Groter dan bol.com

Bol.com is een bedrijf, en bedrijven moeten winst maken. Toch zien meer en meer bedrijven hun rol breder en bol.com is hierin niet anders. 'We zijn een winkel natuurlijk', zegt Hundman, 'maar we zijn ook de winkel van ruim 21.000 ondernemers. We geloven echt dat we een groeimotor voor ondernemend Nederland en België kunnen zijn doordat we niet enkel als winkel fungeren, maar ook als platform. Dat draagt bij aan Nederland en Belgie, en direct aan een goed, gezond en leefbaar werkklimaat voor ondernemers.'

Nummer 5: bol.com

Bol.com staat dit jaar op de vijfde plaats in de Inspirerende 40. In de ogen van de gemiddelde Nederlander scoort de organisatie vooral op de pijlers product (hoge kwaliteit, relevante oplossingen) en relatie (geeft me een goed gevoel, prikkelt me). Bijzonder is de schaal waarop bol.com inspireert. Dat maakt de impact van bol.com bijzonder groot. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie