De kracht van het bloggen

Bloggen voor bedrijven, het blijft moeilijk...

Bart Remmers
Slechts 22 procent van de bloggende bedrijven heeft een helder plan of duidelijke contentstrategie bij het bloggen.

Bloggen en bedrijven

Dat is de belangrijkste conclusie van het jaarlijkse onderzoek van contentmarketingbureau Contany.nl naar bloggen door bedrijven. Een opvallende constatering, aangezien uit het onderzoek blijkt dat veel bedrijven investeren in het publiceren en promoten van blogs. 
  
Op de vraag of de ondernemer een vooraf opgestelde contentstrategie heeft, antwoordde 29 procent helemaal geen plan te hebben, 42 procent ‘een beetje’ en 7 procent ‘geen idee’ te hebben. 

Dit betekent dat het merendeel van de respondenten niet of onvoldoende nadenkt over zaken als doelen, verwachtingen, keyword-onderzoek en concurrentieanalyse. Door de snel groeiende concurrentie op het gebied van online content, zal het bloggen daardoor niet effectief zijn of zelfs helemaal zijn doel missen. 

Bloggen werpt op lange termijn vruchten af  

Van de ruim 300 respondenten gaf 79 procent aan één of meerdere blogposts te hebben gepubliceerd op hun website. Opvallend is dat bijna een derde van de bloggende bedrijven slechts 1 tot 10 blogposts heeft. Geconcludeerd kan dus worden dat het moeilijk is om voorbij de beginfase te komen. 

Dit sluit aan bij het eerdere onderzoek van Contany.nl, waaruit bleek dat slechts 17 procent van de bedrijven het volhoudt om te blijven bloggen. Zo’n 4 op de 5 bedrijven stopt al na 7 blogposts, vooral omdat het te tijdrovend is. 

Nog eens een derde van de bloggende respondenten heeft juist meer dan 50 blogposts geschreven. Dit duidt erop dat bloggen op termijn zijn vruchten afwerpt. Zien bedrijven het aantal bezoekers groeien, dan is dat blijkbaar voldoende motivatie om door te gaan met het publiceren van online content. 

Content vooral gepromoot via social media 

Een andere opvallende constatering is dat 20 procent van de bloggende respondenten aangeeft zijn blogposts op geen enkele manier te promoten. Dit betekent dat deze bedrijven uitsluitend inzetten op organische traffic via zoekmachines, of in het geheel niet nadenken over de vraag hoe bezoekers dankzij het bloggen op hun website zouden kunnen komen. 

Zoals verwacht zijn social media de voornaamste manier om content te promoten. Bijna driekwart van de ondernemers brengt zijn berichten onder de aandacht via social media, waarbij Facebook en Twitter veruit het populairst zijn. Opvallend is dat zowel forums als partnerwebsites door slechts 10 procent van de bedrijven worden gebruikt in hun promotie, terwijl deze kanalen grote kansen bieden om de bezoekersaantallen te vergroten. 
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart