Black Friday als graadmeter voor de economie

Ruben den Boer
Het kan je afgelopen weekend niet ontgaan zijn, Black Friday was overal. Er zijn zelfs winkels die het hele weekend tot Black Friday weekend hebben omgedoopt. Elk jaar levert de dag na Thanksgiving weer enorm veel geld in het laatje van de (online) retailers. Maar zegt al die koopgekte ook iets over onze economie?

Als het aan Investopedia ligt wel. Zij schrijven op hun website dat het spendeergedrag van consumenten op Black Friday een belangrijke indicatie kans zijn van de gezondheid van de economie. Elk jaar wachten trendwatchers en economen de dag na Thanksgiving weer met smart af. Want alhoewel wij hier geen Thanksgiving vieren, wordt Black Friday des te uitbundiger gevierd.

Al die uitgaven kunnen iets zeggen over de portemonnee en het vertrouwen van de consument. Een succesvolle Black Friday betekent een succesvol feestseizoen voor de retailers. Een terughoudende houding van de consument kan echter duiden op een minder winstgevend seizoen.

De invloed van Black Friday op de beurs

Behalve dat Black Friday als graadmeter voor de economie wordt gebruikt, kan de koopjesdag ook invloed uitoefenen op de aandelenmarkt. Als een winkel(keten) een enorm succesvolle Black Friday sale heeft, zal het vertrouwen van de investeerders ongetwijfeld stijgen - en daarmee de aandelenprijs. Het werkt echter ook de andere kant op. Zodra een bedrijf tegenvallende resultaten behaalt op Black Friday, kan het een daling in de aandelenprijs verwachten.

Veel experts stellen echter dat het hier gaat om korte termijneffecten. Op de lange termijn zal Black Friday weinig effect hebben op de aandelenmarkt.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben