Drie redenen waarom Black Friday zo'n succes is

MKB
Ruben den Boer
Het kan je niet ontgaan zijn: vrijdag 23 november is het Black Friday. Veel bedrijven geven deze dag grote kortingen om extra klanten te trekken, en met succes. Vorig jaar genereerde Black Friday maar liefs 392 procent meer verkeer naar webwinkels. Hoe kan het dat een Amerikaanse ‘feestdag’ hier in Nederland zo succesvol is?

De groei van Black Friday is bizar hard gegaan. Sinds 2012 is de Nederlandse interesse voor de koopjesdag met wel 2000 procent gestegen! Toch vieren we niets met Black Friday. Het is geen feestdag, het valt vaak op een ongunstige datum voor retailers (tegen het einde van de maand) en zit in het vaarwater van de Sinterklaasinkopen. Toch zien winkels - en dan voornamelijk webwinkels - een enorme piek in hun omzet op Black Friday. Waar komt die populariteit vandaan?

Black Friday

Tot een paar jaar geleden was het bovenstaande filmpje ons beeld van Black Friday. Honderden Amerikanen die elkaar de hersens inslaan voor de beste koopjes. Rijen dik staan ze te wachten voor de winkelcentra en warenhuizen die enkele uren later leeg achterblijven. Jarenlang verklaarden we ze voor gek, maar nu doen consumenten in Nederland precies hetzelfde, al dan niet online. En de ondernemers? Die spelen er natuurlijk op in. En waarom niet? Het gemiddelde transactiebedrag op Black Friday 2016 was immers € 116,13.

Het succes van Black Friday

Toch kan het gissen blijven naar de reden van deze enorme cijfers. Daarom gingen wij op onderzoek uit naar het succes van Black Friday, en vonden drie redenen waarom jij ook mee moet doen met deze koopjesdag.

1. Inkopen voor de feestdagen

We zeiden het eerder al: Black Friday zit in het vaarwater van de Sinterklaasinkopen. Veel mensen laten de Sinterklaasaanbiedingen echter links liggen en kiezen voor de aanbiedingen tijdens Black Friday en Singles Day. Dit werkt elkaar niet tegen, maar complimenteert elkaar juist. Veel mensen gebruiken Black Friday namelijk voor hun Sinterklaas- en Kerstinkopen. Pas je strategie volgend jaar dus aan en verschuif de focus van Sinterklaas naar Black Friday.

2. Online winkelen populairder dan ooit

Een tweede reden voor het grote succes van Black Friday, is dat het een online ‘feestdag’ is. We hoeven je niet te vertellen dat het tegenwoordig makkelijker is dan ooit om online aankopen te doen. De populariteit van Black Friday groeit dan ook bijna parallel aan de groei in online aankopen. De technologie is sinds 2012 enorm vooruit gegaan, en het zal alleen maar gemakkelijk worden om online te shoppen.

Ook het aantal mobile aankopen stijgt in een rap tempo. De cijfers van Black Friday weerspiegelen dat. 39,45 procent van de Black Friday-aankopen werd op een mobiele telefoon gedaan. Daarnaast werd 11,09 procent van de bestellingen via tablets gedaan.

3. Een psychologisch spel

Tenslotte speelt de menselijke psyche ook een rol in de populariteit van Black Friday. Hoge kortingen geven op een normale dag werkt namelijk niet, zegt consumentenpsycholoog Maud Ebbekink tegen nu.nl. ‘Als klanten korting krijgen zonder speciale aanleiding worden ze achterdochtig. Dan denken ze dat er iets mis is met het product.’, aldus Ebbekink.

Met Black Friday heeft de Amerikaanse industrie een geniale speciale aanleiding verzonnen waardoor klanten maar al te graag gebruik maken van de kortingen. En de Nederlandse ondernemers? Die nemen dat dankbaar over.

Black Friday 2019

Hoe Black Friday er in 2019 uit gaan zien weten we natuurlijk niet, maar we kunnen ons wel iets voorstellen. Alle drie de redenen voor de populariteit van Black Friday zullen in de toekomst namelijk zwaarder gaan wegen. Sinterklaas wordt steeds minder populair onder consumenten en ondernemers, online winkelen zal alleen maar makkelijker worden, en naarmate Black Friday breder geaccepteerd wordt zal het laatste beetje achterdocht bij de consument verdwijnen. Als wij een glazen bol hadden, zullen we de populariteit van Black Friday dus alleen maar zien toenemen.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben