Binck heeft beste klantenservice voor zelfbeleggers

Binck heeft beste klantenservice voor zelfbeleggers

Redactie Baaz

Van alle onlinebrokers in Nederland heeft Binck de beste klantenservice. Dat blijkt uit een onafhankelijke test van vergelijkingssite Beleggingsrekeningen.nl. De meeste brokers zijn goed bereikbaar en geven prima antwoord op vragen, zeker telefonisch. Wel kunnen de wachttijden flink variëren. Digitaal chatten is bij beleggingsbanken nog niet ingeburgerd.

Hoe scoren Nederlandse brokers bij wie je zelfstandig kunt beleggen in het beantwoorden van vragen van een nieuwe klant die een rekening wil openen? De redactie van vergelijkingssite Beleggingsrekeningen.nl deed daar onderzoek naar middels een steekproef. Zij stelde telefonisch én online enkele vragen aan de klantenservice van in totaal acht beleggingsbanken. De kwaliteit en begrijpelijkheid van de antwoorden werd vervolgens met een cijfer beoordeeld. Daarnaast werd gelet op de bereikbaarheid van de helpdesk en de keuzemogelijkheden om contact te leggen.

Scores voor Binck en andere brokers

Binck scoort met een eindcijfer van 9 als beste, gevolgd door de kleinere brokers Lynx en Mexem, die beide een 8,3 behalen. Bincks belangrijkste concurrent DeGiro doet het ook prima met een 7,7. Van de grote, traditionele banken die toegang tot de beurs bieden scoort Rabobank het beste met een 8. ING daarentegen eindigt bijna onderaan met een 6. Saxo Bank, de Deense eigenaar van Binck en nog niet zo lang actief op de Nederlandse markt, komt niet verder dan een 4,5. De klantenservice blijkt nauwelijks bereikbaar en antwoord op vragen blijft uit.

Meeste brokers zijn goed bereikbaar, maar chatten lukt amper

Wat opvalt in de test, is dat de meeste brokers op meerdere manieren bereikbaar zijn. De mogelijkheden en wachttijden verschillen echter per beleggingsbank. Zo kun je bij de grote banken telefonisch ook in het weekend terecht, bij onlinebrokers niet. Qua reactiesnelheid en op inhoud wint Binck echter overduidelijk. Maar ook ABN Amro, Rabobank en Mexem doen het op deze punten goed. Opvallend is dat bij de twee grootste brokers, DeGiro en Binck, chatten met een helpdeskmedewerker nog niet mogelijk is. Dit kan wel bij Lynx, dat de meeste contactmogelijkheden biedt. Chatbots zijn bij alle partijen nog onvoldoende ontwikkeld en werken zelden naar behoren.

Meer informatie over het onderzoek kunt u vinden via https://www.beleggingsrekeningen.nl/blog/hoe-scoort-de-klantenservice-van-brokers/

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie