Bijna tweederde van kleine Europese ondernemers maakt zich zorgen over de toekomst

Redactie Baaz
In het kader van het economisch herstel van de COVID-19-pandemie zet Visa grote stappen in de richting van zijn doelstelling om 8 miljoen kleine en middelgrote bedrijven in Europa – en 50 miljoen wereldwijd – te helpen om hun bedrijf toekomstbestendig te maken.

Meer dan 100 partners in heel Europa hebben zich aangesloten bij het initiatief 'Where You Shop Matters' om eigenaren van kleine bedrijven te helpen digitale capaciteiten op te bouwen en hun diensten te blijven verlenen. Sinds de lancering van het programma in de zomer van 2020 hebben meer dan 2 miljoen kleine bedrijven in heel Europa steun ontvangen.

Flexibele ondernemersgeest ondanks zorgen

De coronapandemie heeft een verwoestend effect op veel kleine en middelgrote bedrijven in Europa: 65 procent van de kleine ondernemers maakt zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf. 20 procent van de mkb’ers, zoals winkeliers en horecaondernemers, is zelfs ongerust over het voortbestaan van hun business. Dit blijkt uit onderzoek van Visa onder meer dan 5.000 mkb’ers in dertien Europese landen, waaronder Nederland.

Het onderzoek laat zien dat veel Europese ondernemers over een flexibele geest beschikken. Zo heeft bijna een vijfde (18%) de manier waarop zij klanten bedienen aangepast. In veel gevallen is de stap van fysiek naar online gemaakt, wat leidt tot een forse stijging van het aantal online transacties: Visa-data toont aan dat in december 2020 in heel Europa 40 procent meer e-commercetransacties plaatsvonden in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. In Nederland lag dat percentage zelfs op 70 procent.

Lokaal maakt het verschil

De missie van Visa is om de digitalisering van lokale bedrijven – in heel Europa – te ondersteunen. De gevolgen van de coronapandemie waren voor veel kleinere ondernemers voelbaar en verplichtten hen om versneld te digitaliseren – waar mogelijk – om te blijven bestaan. Met de ‘Lokaal maakt het verschil’-campagne zet Visa zich in om retailers in het mkb te inspireren en om hen te helpen om digitaler te worden en beter voorbereid te zijn op de toekomst.

In deze campagne worden lokale ondernemers gesteund om digitaal te gaan met Visa. Creatieve lokale ondernemers worden middels artikelen in de media in de schijnwerpers gezet om te laten zien wat Visa en digitalisering voor hen heeft betekend. Visa helpt zo kleine bedrijven om zich te ontwikkelen, te herstellen en te groeien. Want ook kleine bedrijven moeten meegaan met de tijd. Zo houdt kaaswinkel Deli K’s meer tijd over voor klanten door het accepteren van contactloze betalingen en maakt King Bike Studio zich klaar voor de toekomst door flexibele betalingsmogelijkheden te bieden. En ook al bestaat schoenenwinkel J. van Mourik & Zn Schoenen en Lederwaren al meer dan 100 jaar, klanten kunnen bij hen eenvoudig online bestellen en betalen.

De sleutel tot herstel

Jos van de Kerkhof, Country Manager van Visa in Nederland: “Lokale winkels zijn nu belangrijker dan ooit. Om hun belang te benadrukken en steun te betuigen, zetten we in op de ‘Lokaal maakt het verschil’-campagne. Kleine, lokale bedrijven vormen immers de motor van de lokale economie. Het overleven van deze ondernemers zal de sleutel zijn tot het herstel van onze economie en ons uit de huidige crisis helpen."

Merle Meier-Holsten, Hoofd Marketing van Visa in Centraal-Europa: “Kleine ondernemingen spelen een cruciale rol in onze samenleving. Veel van hen blijven werken onder uitdagende omstandigheden, veroorzaakt door COVID-19. Wij zijn er trots op dat meer dan 2 miljoen kleine bedrijven steun hebben ontvangen van onze partnerinitiatieven. We blijven ons inzetten om samen met onze klanten en partners te werken aan een economisch herstel waarbij kleine bedrijven in het hart van onze samenleving blijven staan."

Geniaal lokaal

‘Lokaal maakt het verschil’ is een vervolgcampagne op ‘Geniaal lokaal’. In deze vorige campagne ging Visa medio 2020 op zoek naar creatieve lokale ondernemers. De beste kandidaten werden beloond met een persoonlijke online mediacampagne ter waarde van €2.000,-. Geniaal lokaal-winnaars spelen ook in de vervolgcampagne een rol door hun succesverhaal te delen.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie