Betrokken werknemers, crisis of niet

Betrokken werknemers, crisis of niet

Redactie Baaz

Het behouden van een talentvolle medewerker begint bij het motiveren van een medewerker. Daarbij kunnen incentives als bonussen een rol spelen. Jammer genoeg leven we middenin een crisis. Vaste lasten slurpen het merendeel van de budgetten op. Ruimte voor traditionele motivators is schaars. Tegelijkertijd is talentbehoud nog nooit zo belangrijk geweest. De getalenteerde medewerker heeft kansen, crisis of niet. Hij of zij trekt sneller weg dan de minder competente medewerker. Die blijft rustig zitten totdat alles weer opklaart. En jij? Jij zit met een probleem. Trekt de klandizie weer aan, dan kan je zomaar voor een personeelstekort komen te staan. Maar vrees niet: we hebben een oplossing. Dít zijn een aantal van de meest kostenefficiënte manieren om betrokkenheid en participatie te verhogen.

Allereerst is het belangrijk om te begrijpen dat betrokkenheid geen definitief prijskaartje heeft. Zelfs wanneer je een letterlijk bedrag schenkt kan de effectiviteit van plaats en tijd afhangen. Communiceer je niets en treft de medewerker plotseling een hoger salaris op zijn of haar rekening, dan is de motivatie vaak van korte duur. Wanneer je er een uitgebreid en waarderend gesprek aan plakt, blijft het goede gevoel hangen. Effectiviteit is evengoed te verhogen door het juiste moment te kiezen. Zit de medewerker even krap bij kas, dan wordt een reddend extra’tje niet snel vergeten. 

De voorwaarde

Elke methode heeft één voorwaarde in gemeen. Je dient de medewerker te kennen, want alleen zo stel je een effectieve benadering of juist moment vast. Schenk je een sauna thuis, dan moet je immers weten of de woning van een werknemer een verbouwing toestaat. En weet je dat een medewerker regelmatig met spierpijn kampt, dan begrijp je aan wie een elektrische massagestoel het beste besteed is. 

Contact is van belang. Investeer je energie en tijd in de relaties met medewerkers, dan leg je niet alleen een fundament voor betere financiële motivators, maar geniet je tegelijkertijd van diverse bijkomstigheden. Omdat elk gesprek met een medewerker kan leiden tot een goed, motiverend gevoel, is elk gesprek een kans. Om de kans te benutten, dien je te inventariseren wat de medewerker in jou en zijn of haar werk zoekt. 

Motiveren met woorden

Nieuwere generaties en medewerkers streven doorgaans naar bevestiging en waardering. Dus draag je zorg om bij elk geschikt contactmoment lof uit te spreken. Personeel dat al langer in dienst is zoekt sneller naar vertrouwen en zelfstandigheid. En of je nu wel of niet bereid bent om zelfstandigheid te bieden - gebruik je de juiste woorden, dan kan je altijd een gevoel van vertrouwen opwekken. 

Overweeg dan ook waar het belang van een individuele medewerker ligt. Heb je dit in kaart, dan kan je de meeste contactmomenten ombuigen naar een motiverend moment. 

Onderaan de streep betaalt een investering in de relatie met een medewerker zich doorgaans uit. Heb je ruimte voor financiële incentives, dan vergroot een goede band effectiviteit. Kan je geen cent missen, dan blijft een dagelijks of wekelijks gesprek de moeite waard. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie