Ben je ondernemer of doe je maar alsof?
Ben je ondernemer of doe je maar alsof?

Ben je ondernemer of doe je maar alsof?

Redactie Baaz
Je kunt ondernemer zijn of zeggen dat je er een bent. Het verschil zit 'm in de aanvliegroute. Is andermans probleem je perspectief? Of je eigen oplossing?

Voor succes is je uitgangspunt cruciaal 

Denk jij als een ondernemer en handel je er ook naar? Of ben je iemand die 'ondernemer wil worden', 'eigen baas wil zijn' en 'een eigen bedrijf' wil runnen? Kortom: ben je een echte of een would be?

​Ondernemer: probleem zoekt oplossing

Richard Branson is een klassiek voorbeeld van ondernemerschap. Toen zijn vlucht werd geannuleerd, realiseerde hij zich dat al zijn mede-passagiers hetzelfde probleem hadden. En dus charterde hij een ander vliegtuig en verkocht zijn mede-passagiers tickets om de kosten te dekken. Virgin Airlines was geboren. Zonder kapitaal of businessplan, investering, powerpointpresentaties of wat businessscholen ook voor methodes aanreiken. Branson dacht en handelde gewoon als een ondernemer (uiteraard wat geholpen door omstandigheden - hij was natuurlijk ook de juiste man op de juiste plaats op het juiste moment).

Would be-ondernemer: oplossing zoekt probleem

​Veel mensen die 'ondernemer willen worden' denken dat je een reusachtig probleem moet oplossen om zo groot als Facebook te worden. Het is precies het tegenovergestelde van wat Branson deed: de would be-ondernemer neemt zichzelf en zijn/haar oplossing als uitgangspunt. En dat terwijl Facebook nooit de ambitie had om groot te worden, maar lange tijd in een niche opereerde.

Wallmart versus Sears

In de Verenigde Staten won Wallmart het uiteindelijk van concurrent Sears. Waar Sears de grote steden zag als de meest lucratieve markten, daar bediende Wallmart de kleintjes. Sears faalde jammerlijk doordat in de grote steden ook de concurrentie groter was. Een grotere markt hoeft dus niet per se lucratiever te zijn. Op termijn bleken veel kleine steden met maar één supermarkt winstgevender. Een would be-ondernemer zou zoiets over het hoofd hebben gezien, iemand die andermans problemen wil oplossen niet.

Ondernemer is vooral dienend

Ondernemers zijn namelijk juist succesvol, omdat ze andermans problemen begrijpen en oplossen, niet omdat ze graag ondernemer willen worden. Voor de ondernemer vormt het probleem het uitgangspunt van alle handelingen in de business: het bedenken van duurzame modellen om oplossingen te implementeren, het verzamelen van mensen, marketing, verkoop et cetera. De mensen komen op de eerste plaats, het ego van de ondernemer pas op de tweede. Empathie en compassie zijn de sleutelbegrippen in ondernemerschap, eigenbelang vormt de kern van de would be-ondernemer. En daarmee de Achilleshiel.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie