BEERWULF met nieuwe online betaalmethoden

Redactie Baaz

Het Nederlandse bedrijf Beerwulf, opgericht in 2017, is een e-commerce platform dat bier van grote, internationale merken en kleine, lokale brouwerijen rechtstreeks aan huis bezorgt. Beerwulf is eigendom van Heineken Group en is actief op tien markten in de EU en het Verenigd Koninkrijk.

We spraken met Catherine Safaya, chief financial officer bij Beerwulf, over het behoud van klantentrouw, het creëren van frictieloze checkoutsystemen en het tegengaan van online betalingsfraude.

Wat heeft u doen besluiten om bij Beerwulf te gaan werken?

Ik heb altijd gewerkt voor ambitieuze internationale bedrijven, die me in staat stellen om met verschillende doelmarkten te werken - Beerwulf voldeed aan die criteria. Daarbij komt dat de bierindustrie een gevestigde markt is, die goede mogelijkheden biedt voor disruptie. Beerwulf heeft de manier waarop mensen bier kopen veranderd en brengt tapbier van cafékwaliteit bij hen thuis.

Welke invloed hebben uw vorige functies gehad op uw werk bij Beerwulf?

Bij Beerwulf heb ik het concept van customer lifetime value ingebracht vanuit mijn ervaring in voorgaande financieel management rollen. Omdat we een jong bedrijf zijn, heb ik onze focus gericht op productinvesteringen en klantentrouw. Dat heeft ons geholpen om te bepalen welke dranken we aan ons assortiment moeten toevoegen en waar we moeten investeren om nieuwe klanten te werven.

Wat zijn op dit moment de grootste uitdagingen voor e-commercebedrijven?

Levering en fulfillment vormen een steeds grotere uitdaging voor e-commercebedrijven. Na de pandemie verwachten klanten snellere levertijden tegen een lagere prijs.

We zien een verschuiving in de vraag van de consument in de huidige post-COVID, e-commerce wereld. We moeten onze marketinginspanningen aanpassen om relevant te blijven en klanten aan te trekken. Wetten en attitudes rond gegevensverzameling en -gebruik zijn recent veranderd, wat onder andere gevolgen heeft voor de manier waarop we onze communicatie kunnen personaliseren.

Hoe managet Beerwulf zowel kleinschalige merken als grote, internationale ketens?

De toeleveringsketen van grote brouwerijen is goed ontwikkeld, maar traag. Deze brouwerijen zijn afhankelijk van retailnetwerken en hebben weinig tot geen direct inzicht in de behoeften van de consument. Met Beerwulf verkorten we de doorlooptijd van de productlancering van maanden naar dagen en verzamelen we in realtime reacties van klanten en meningen over de producten.

We helpen kleinere brouwerijen hun marktbereik uit te breiden. Microbrouwerijen hebben de neiging om lokaal te blijven, binnen hun eigen grenzen, ook vanwege de complexe accijnsregels. Beerwulf neemt die hoofdbrekens weg en distribueert hun producten naar onze huidige tien markten. Elders hebben we toegang tot een bottelarij, wat brouwers een extra mogelijkheid geeft om hun bier in huiselijke kring aan te bieden.

Waar liggen Beerwulf's grootste kansen in 2023?

Nu de kosten van levensonderhoud stijgen, gaan mensen minder uit naar cafés en restaurants. In plaats daarvan houden ze vaker etentjes in huiselijke kring, met (of bij) vrienden en familie. Dit maakt tapbier voor thuisgebruik een goed en betaalbaar alternatief, omdat het de drinkbeleving en de gezellige momenten samen verbetert.

Aanvankelijk dachten we dat ons thuistapsysteem van acht liter slechts voor een kleine groep klanten interessant zou zijn, omdat het ontworpen is voor cafés en restaurants. Maar omdat onze klanten vaker thuis verblijven, zijn ze bereid meer te betalen voor een machine van hoge kwaliteit. Als gevolg daarvan zullen we een grotere verscheidenheid aan bieren voor ons acht liter systeem uitbrengen - hier liggen goede kansen voor groei.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de typische Beerwulf klant?

We hebben veel tijd geïnvesteerd in het onderzoeken en begrijpen van ons klantenbestand. Een typische Beerwulfklant houdt ervan om vrienden thuis te ontvangen, voor het samen kijken naar sportwedstrijden, vrienden- en familieweekends of spelletjesavonden. Ze kopen zowel ambachtelijke speciaalbieren als pilsener bieren. Ons thuistapsysteem is ongelooflijk succesvol: het is betaalbaar en het is veel leuker om je eigen bier te tappen dan een flesje of blikje uit de koelkast te pakken.

Hoe heeft Beerwulf ingespeeld op de behoeften van consumenten op het gebied van online betaalmogelijkheden?

Ons doel is om het afrekenproces volledig frictieloos te maken, zodat klanten, waar ze ook wonen, kunnen betalen met de betaalmethode van hun voorkeur. Elke markt heeft namelijk andere checkout behoeften. Zo is iDEAL een populaire Nederlandse betaalmethode, terwijl een consument in het Verenigd Koninkrijk meer vertrouwt op creditcards. De mogelijkheid die Stripe ons biedt om onze betaalmethodes in elke markt aan te passen aan de voorkeuren van onze klanten, heeft een grote impact gehad op onze verkoop en klantenbinding.

Hoe stelt Stripe Beerwulf verder in staat om succesvol zaken te doen op meerdere Europese markten?

Allereerst vertrouwen we op Stripe om ons te informeren over de online betalingstrends in onze markten en wat we daarvoor moeten implementeren voor onze klanten. Daarnaast helpt Stripe ons met fraudebestrijding in tien EU-landen en het VK. Als er een verdachte betaling plaatsvindt, komt die niet ver omdat Stripe Radar ons tegen fraude beschermt. Dankzij Stripe balanceren we optimaal tussen het zo laag mogelijk houden van fraude en het maximaliseren van onze betalingsacceptatie.

Lees hier meer artikelen over: Lifestyle

afbeelding van Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie