Alles over het ontwerpen en verspreiden van een effectieve flyer

Alles over het ontwerpen en verspreiden van een effectieve flyer

Redactie Baaz

Marketingbudget, dat richt je toch helemaal op online?! Nee hoor. Veel mensen lijken het alweer vergeten te zijn, maar nog maar iets meer dan twee decennia geleden was er nog helemaal geen internet. Reclame maken gebeurde toen via radio en tv, en printmedia zoals kranten en magazines. Ook flyeren was een populaire en effectieve manier om een winkel of bedrijf, of product of dienst, te promoten. Beter gezegd, dat is het nog steeds.

Tips voor het ontwerpen van een mooie en doeltreffende flyer

Snel even een ontwerpje in elkaar flansen, en vervolgens de flyer zelf op gewoon papier printen? Dat zal niet veel klanten opleveren. Een doeltreffende flyer ontwerpen die mensen nieuwsgierig maakt, vraagt tijd en aandacht. En een professionele drukkerij. Hieronder vind je daarom handige tips van Flyeralarm om een flyer te laten maken.

  • Bedenk vooraf goed wat het doel van de flyeractie is, wie de doelgroep is en wat zij willen zij weten. Dat zijn de uitgangspunten bij de complete campagne;
  • Kies een passend formaat. De meeste ondernemingen kiezen ervoor bij Flyeralarm een flyer te laten maken op a5-formaat. Vooral als de flyer wordt uitgedeeld, steken mensen deze gemakkelijk in een jas- of broekzak. Groter of kleiner kan uiteraard ook, afhankelijk van de verspreidingswijze en de hoeveelheid informatie die je erop kwijt wil;
  • Steek tijd en energie in de opmaak. Houd het qua tekst vooral kort en bondig, en verzin een pakkende en opvallende titel;
  • Kies een afbeelding die past bij je onderneming of product of dienst, maar kijk wel uit de opmaak niet te druk en vol te maken; en
  • Vergeet tot slot niet in een oogopslag duidelijk te maken wat de call-to-action is.

Op zoek naar meer tips? Die vind je in het eerder verschenen artikel ‘3 Onmisbare flyer ontwerptips die jouw marketingcampagne stimuleren’.

Tips voor de verspreiding van flyers

Een mooie flyer maken die de interesse wekt van mensen is een. Daarna is het natuurlijk ook belangrijk dat de flyer wel bij je doelgroep terecht komt. Dat kan op diverse manieren.

  • Op straat uitdelen op een plaats waar veel potentiële klanten komen (tip: doe dit zelf, of kies mensen die aansluiten bij je doelgroep en je product of dienst kennen en erin geloven);
  • Voeg de flyer toe aan een aankoop die iemand in je eigen winkel of webshop heeft gedaan, of vraag een andere relevante onderneming of zij dit willen doen;
  • Vragen of je een stapel mag neerleggen in een andere winkel of instantie waar je doelgroep komt, denk aan supermarkten of andere winkels, scholen, de bibliotheek, het zwembad of een verloskundigenpraktijk;
  • Verspreiding op een beurs, markt of evenement: uitdelen aan bezoekers, neerleggen bij je stand of kraam, onder ruitenwissers van auto’s van bezoekers plaatsen of zorgen dat ze in een goodiebag van een andere relevante partij komen; en
  • Huis-aan-huis-bezorging, eventueel samen met een lokale krant of andere folders

Zorg dat je je houdt aan eventuele regels die gelden voor het verspreiden van flyers, en raap na verspreiding op straat of op een evenement altijd gevallen flyers van de grond.

Succes met de flyeractie!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie