Albert Heijn gaat voor duurzaamheid

Jordi Smit
Plastic in supermarkten: er wordt vaak meer gebruik van gemaakt dan nodig is. Dat vond ook de Albert Heijn en dus gaat de winkel een weg op waarbij duurzaamheid nog meer bovenaan staat.

Duurzaamheid voorop

De Albert Heijn concludeert na een pilot dat plastic inderdaad minder kan. Daarom beëndigt het de verkoop van in plastic verpakte paprika's, bospenen, bananen en zoete puntpaprika's. Al gaat het nog wel een aantal jaren duren voordat dit definitief in alle winkels zo zal zijn. Eén van de redenen hiervoor is dat de hele productieketen de aanpassingen moet doorvoeren om duurzaamheid te vergroten. Een hels karwei.

In hele keten duurzaamheid

'In de loop van het jaar gaan we dit in alle winkels en online aanbieden. We zijn nu in gesprek met telers en leveranciers', vertelt een woordvoerder van Albert Heijn aan RTL Nieuws. 'Paprika's zitten bijvoorbeeld al vanaf de teler in plastic, de veranderingen moeten nu in de hele keten in gang gezet worden.'

LEES OOK: Duurzaam ondernemen is een pleonasme geworden

Seizoensproducten

Albert Heijn gaat nu door met de testen van seizoensproducten en wil gaan onderzoeken wat er gebeurt als de winkelketen geen plastic om de producten heen doet, bijvoorbeeld als men kijkt naar houdbaarheid. Overigens past de Albert Heijn het niet toe op alle producten.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi