AI-platform Tekst.com haalt 700k euro op bij Entourage voor Europese groei
De Gentse startup Tekst.com ontwikkelde een veelbelovend AI-platform waarmee grote bedrijven tekstgebaseerde processen automatiseren, zoals het verwerken van hoge volumes e-mail. Vandaag kondigt het bedrijf aan dat het 700.000 euro ophaalt bij Entourage om zijn technologie verder te ontwikkelen en in heel Europa te commercialiseren, waaronder Nederland.
De Gentse start-up Tekst.com ontwikkelt een AI-platform dat ongestructureerde tekst accuraat omzet in bruikbare data, wat grote ondernemingen eindelijk toelaat om zelfs de meest complexe back-office te automatiseren. Met een positieve impact op productiviteit en medewerkerstevredenheid tot gevolg. Tekst.com haalde al verscheidene grote klanten binnen waaronder de Amerikaanse wereldspeler in medisch materiaal Becton Dickinson en zuivelgigant Milcobel.
Na ruim een half jaar deel uit te maken van Entourage Studio maakt het bedrijf vandaag bekend dat het een investeringsronde van 700.000 euro afsloot met Entourage Capital, het investeringsfonds van Pieterjan Bouten, om het product verder te ontwikkelen en commercieel uit te rollen in Europa.
Stressvolle en herhalende taken kunnen nu geautomatiseerd worden
Tekst omzetten naar bruikbare data: het was voor de komst van geavanceerde AI iets wat mensen manueel moesten doen. Denk aan het verwerken van specifieke informatie uit een e-mail om in een CRM, boekhoud- of ERP-pakket te steken.
De belofte van AI is groot, maar generieke LLMs (Large Language Models) zoals ChatGPT doen niets meer dan tekst omzetten naar andere tekst. Ongestructureerde tekst accuraat interpreteren en vervolgens omzetten naar bruikbare data, input waar een database mee aan de slag kan, bleef een onmogelijke opdracht. Tot nu.
"Bestaande software gebaseerd op het herkennen van kernwoorden en het instellen van regels kan bij een gemiddeld bedrijf ongeveer 20 procent van het inkomende mailverkeer automatisch labelen, met een lage accuraatheid. Dat is te weinig voor bedrijven om de afhandeling efficiënt te automatiseren", zegt Tiebe Parmentier, CTO en co-founder van Tekst.com.
“De custom getrainde AI-modellen die wij aan onze klanten aanbieden, kunnen van veel meer berichten de betekenis achterhalen, met bovendien een hogere accuraatheid. Dat repetitieve taken hierdoor wegvallen, is niet alleen uitstekend nieuws voor de bedrijven zelf. Ook voor medewerkers is het positief dat we hen ‘saaie’ handelingen uit handen nemen, waardoor hun werk aangenamer wordt.”
Grote klanten
Tekst.com haalde al een aantal grote klanten binnen en richt zich expliciet op bedrijven die concreet en snel aan de slag willen met AI.
"Onze enterprise-klanten hebben vaak al heel wat dataprocessen geautomatiseerd”, zegt Tekst.com-CEO Wouter Janssen. “Maar in hun streven naar ‘touchless automation’ botsen ze nog op deze laatste muur: grote volumes aan tekst in e-mail, cases, orders en tickets automatisch - maar streng gecontroleerd en veilig - verwerken.”
Klantcommunicatie in B2B vergt een zorgvuldige aanpak: zeker bij grote contracten is snelle en correcte communicatie essentieel. Bovendien moet er rekening gehouden worden met alle afspraken en regels omtrent veiligheid en privacy.
Het AI-model van Tekst.com slaagt erin om specifiek binnen het bedrijf alle kennis in kaart te brengen nodig voor een correcte analyse en routering van de berichten. Het haalt die informatie moeiteloos op uit aanwezige datasystemen zoals SAP en Salesforce. Bovendien gebeurt het werk dat Tekst.com verricht in de achtergrond, waardoor werknemers niet met alweer een nieuwe tool aan de slag moeten. En tot slot: Tekst.com voldoet aan de vereiste normen voor beveiliging en vertrouwelijkheid, zoals de GDPR-wetgeving en de globale ISO 27001-norm van informatiebeveiliging).
“Wij hebben een groot aantal inboxen voor rechtstreeks contact met klanten, en hadden een oplossing nodig die ons groeiend e-mail volume snel kon analyseren en prioriteren gezien de aard van onze producten en klanten in sommige gevallen een extreem snelle reactietijd vereist. Met Tekst.com boekten we resultaat in amper 3 weken. Met Outlook was dat onmogelijk, en zelf proberen een AI-model te trainen om met e-mail te werken zou ons vele maanden gekost hebben”, vertelt Christophe Boucquet, Customer Service Digitalization Manager bij Becton Dickinson.
Globale speler
De investeringsronde in Tekst.com wordt geleid door Entourage, het nieuwe investeringsfonds van Pieterjan Bouten (ex-Showpad) dat Tekst.com ook ondersteunt via zijn studio-model.
Pieterjan Bouten: “Tiebe en Wouter zijn enorm ambitieus en worden gedreven door hun doel om AI in complexe bedrijfsomgevingen te laten renderen. Ze hebben een prachtige technologie ontwikkeld die in heel korte tijd veel efficiëntiewinsten oplevert. Wij zien een enorm potentieel voor het bedrijf, en we geloven dat ze kunnen uitgroeien tot een globale speler.”