AI in strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt: Textmetrics maakt het waar

Redactie Baaz
Uitsluiting op de arbeidsmarkt is een hardnekkig probleem. Gelijktijdig neemt krapte op de arbeidsmarkt toe. AI-technologie (Artificial Intelligence) kan echter voor meer inclusie en diversiteit bij werving en selectie zorgen. Om bedrijven te laten bepalen of ze onbewust discrimineren in hun bedrijfswebsites of personeelsadvertenties, ontwierp Textmetrics een ‘website inclusie check’.

De softwareontwikkelaar stelt daarmee een mogelijkheid beschikbaar om diverser te werven en uitsluiting te voorkomen. Geen overbodige luxe, aangezien je in een niet zo verre toekomst tot € 4.500,- beboet kan worden op het moment dat er discriminant geworven wordt. Onder andere Arcadis en Randstad hebben de tool inmiddels ingezet. Bij Arcadis leidde dat tot tien procent meer vrouwelijke kandidaten bij sollicitaties.

Uit onderzoek van het Arnhemse Textmetrics, gespecialiseerd in content consistentie technologie, blijkt dat veel bedrijven bepaalde groepen in hun communicatie uitsluiten. Dit gebeurt vaak onbewust. Bedrijven willen wel meer vrouwen, ouderen, minder geletterden of mensen met een niet-westerse achtergrond aannemen, maar slagen hier doorgaans niet in. In de praktijk blijken deze groepen simpelweg veel minder op vacatures te solliciteren. Vaak ligt de oorzaak bij de manier waarop vacatureteksten geschreven worden. Mogelijke consequenties zijn zwaarwegend. 

Boetes

Het kabinet neemt voor om bedrijven die discrimineren bij de zoektocht naar personeel binnenkort te beboeten. Deze boete kan oplopen tot maximaal € 4.500,- per geval. Sommeringen worden mogelijk zelfs openbaar gemaakt. Bedrijven moeten een plan maken om te laten zien hoe ze discriminatie tegengaan. Daarin vastgelegd: stappen voor het voorkomen van onderscheid op basis van achtergrond, geslacht of leeftijd tijdens de werving en selectie van personeel. 

Inclusie

In de praktijk is het voor bedrijven zelf niet duidelijk of en op welke wijze er gediscrimineerd wordt. Of ook jij ooit onderscheid hebt gemaakt op basis van de bovengenoemde eigenschappen? Het zit er dik in. Precies daarom biedt Textmetrics sinds kort de ‘Website Inclusie Check’. Dit is een slimme technologie om discriminatie op bedrijfswebsites en in personeelsadvertenties te voorkomen. De technologie gebruikt kunstmatige intelligentie om de emotie uit het menselijke handelen te halen. De toegepaste AI-algoritmes zijn emotieloos en herkennen (on)bewuste discriminatie. De Website Inclusie Check helpt recruiters en andere makers van bedrijfscontent om de juiste doelgroep aan te spreken. De tool geeft feedback op woordkeuzen en zinsopbouw. Die feedback is afhankelijk van zelf instelbare parameters, waaronder taalniveau. Uiteindelijk kunnen bedrijven hierdoor een groter publiek aanspreken.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie