Aantal koopdagen en warmte temperen omzet detailhandel
Lagere omzet detailhandel
Hoewel het consumentenvertrouwen gestaag blijft groeien – met zo nu en dan een kleine terugval – had de detailhandel november jongstleden te maken met een omzetdaling van 2,2 procent (in vergelijking met november 2014), zo bericht het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS).
Hoe kan het dat de omzet zo terugliep in de maand voor Sint en Kerst terwijl de economische lichten steeds consistenter op groen blijven staan?
Zaterdag minder
CBS wijt het aan een ongunstigere samenstelling van de koopdagen. November had in 2015 een zaterdag minder en een maandag meer dan in 2014. Doorgaans wordt er op een zaterdag meer omgezet, waardoor de samenstelling van koopdagen in november een negatief effect heeft.
Kledingwinkels
In bijna alle onderscheiden branches was de omzetontwikkeling negatiever dan in oktober. De winkels in kleding leden ruim 11 procent omzetverlies. Een maand eerder groeide de omzet van deze winkels nog licht. De omzetdaling van de kledingwinkels is onder meer te wijten aan het zachte herfstweer, maar in welke mate kan op basis van deze cijfers niet worden vastgesteld.
Groei omzet online
De winkels in huishoudelijke artikelen noteerden de grootste omzetdaling, van ruim 20 procent. Ook de drogisterijen leden voor het eerst in ruim een jaar omzetverlies. De online omzet groeide in november juist wel met ruim 24 procent.
Om af te sluiten met een positieve noot: ING denkt dat de omzet van de detailhandel dit jaar met twee procent gaat groeien.