A-merken verliezen het verder van de huismerken
In economisch moeilijkere tijden, kiezen consumenten voor een goedkoper alternatief. Dat concludeert Ronald Laureijsen van marktonderzoeker SymphonyIRI in een gesprek met NOS over de forse omzetstijging van huismerkproducten. Consumenten zijn volgens hem nu eenmaal kritischer in deze tijd. De winst die huismerken afgelopen jaar boekten ten opzichte van A-merken is niet nieuw zegt hij: 'Als we kijken naar de periode 2003-2012, groeien de huismerken 7 procent en de A-merken iets meer dan 1 procent.'
Uit de diepvries
De verkoop van biologische producten en ingevroren etenswaren groeiden vorig jaar het meest. Goedkope en snel te bereiden diepvriespizza's deden het goed tijdens de sportzomer en de temperaturen in de nazomer zorgden voor een goede ijsomzet, aldus NOS. Dat het merk Bio+ een van de grote stijgers is, lijkt niet te rijmen met de neiging van consumenten om goedkoper in te slaan. Aan biologische producten hangt immers meestal een groter prijskaartje. Het succes in dit segment valt volgens Ronald Laureijsen te verklaren door de opkomst van biologische producten in het algemeen.
Toppers
De top tien best verkochte merken in 2012 luidt als volgt:
1 (1) Campina (index 98,5)
2 (2) Marlboro (index 101,1)
3 (3) Douwe Egberts (index 108,3)
4 (4) Coca-Cola (index 103,9)
5 (5) Heineken (index 99,0)
6 (6) Unox (index 103,7)
7 (8) Dr. Oetker (index 111,8)
8 (7) Friesche Vlag (index 89,6)
9 (10) Pall Mall (index 107,0)
10 (9) Becel (index 95,7)
Koeken
Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Met een omzetdaling van bijna twaalf procent is de grootste verliezer Liga dat volgens de expert lijdt onder de teloorgang van tussendoortjes.
Jeroen Schutijser over de bijvende groei van huismerken: