7 principes voor het leiden van een team

7 principes voor het leiden van een team

Redactie Baaz

Door: Michiel Schipperus, CEO bij Sana Commerce

Mensen vragen me wel eens naar mijn managementstijl. Dat was vroeger een lastige vraag om te beantwoorden, omdat ik er nooit bij stilstond. Nu, jaren later, en na vele feedbackrondes van de collega’s bij Sana, ben ik me meer bewust van mijn eigen gedrag en wat het drijft. Dat stelt mij in staat om mijn managementstijl te verbeteren en andere mensen binnen Sana te helpen om hun werk- en managementstijlen te ontdekken en te verbeteren. Op basis van die ervaring formuleerde ik mijn eigen 7 principes voor hoe ik met iedereen samenwerk om een ambitieuze bedrijfscultuur te creëren. 

Ik daag alles uit - en ik verwacht dat jij hetzelfde doet

Ik zie graag dat mensen hun eigen doelen stellen, hun eigen projecten kiezen (uiteraard in lijn met de strategie en prioriteiten van het bedrijf) en hun eigen deadlines bepalen. Dat gezegd hebbende ben ik ook de eerste die het allemaal uitdaagt: wat is er nodig om het resultaat te verdubbelen? Wat zou je doen wanneer je een hoger budget tot je beschikking zou krijgen? Het doel daarvan is dat ik een stimulerend gesprek wil aangaan. Ik ben van mening dat dingen beter worden door te prikkelen, uit te dagen. Ik wil graag dat iedereen elkaar uitdaagt en mij uitdaagt. Op deze manier worden mensen volledig eigenaar van hun projecten en doelen. 

Geef me oplossingen als je uitdagingen aankaart

In plaats van het woord 'probleem', wat een negatieve connotatie heeft, gebruik ik liever 'uitdaging'. Het is opwindend en energiek, althans voor mij. Als de mensen met wie ik werk met uitdagingen naar mij toe komen, vraag ik hen altijd om me ook verschillende oplossingen aan te reiken. Dat is soms frustrerend voor degenen die niet voorbereid zijn, maar de tactiek werkt wel. Het stelt mensen in staat om zelf na te denken en verantwoordelijk te zijn. Je kunt iemand op korte termijn misschien helpen door ze te vertellen hoe ze hun uitdagingen moeten oplossen, maar op de lange termijn leren ze veel meer door erover na te denken en hun eigen oplossingen te vinden.

Zeg het zoals het is

Nederlanders staan ​​bekend om hun directheid, en ik ben daarop zeker geen uitzondering. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om te horen wat ik te zeggen heb, geloof ik dat directe en eerlijke feedback de snelste manier is om te verbeteren... zolang de ontvanger die feedback kan aannemen en ermee kan werken. 

Mijn directheid leidt soms tot een eerlijke reactie van iemand of een verhitte discussie. Daar ben ik altijd dankbaar voor. Niet omdat ik van confrontatie houd, maar omdat die discussies een positief effect hadden op wederzijds begrip en samenwerking in de toekomst.

We moeten allemaal ongeduldig zijn

Ik sta er bekend om ongeduldig te zijn. Inmiddels heb ik geleerd om dit niet altijd te tonen en ben ik me meer bewust van hoe ik overkom in mijn communicatie. Ongeduld dient echter een belangrijk doel. Het is mijn overtuiging dat alles in een organisatie kan worden versneld als iedereen een beetje ongeduldig is. En voor een ambitieuze organisatie is dit heel belangrijk. Dus als iemand me vertelt dat ze volgende week iets af zullen hebben, heb ik de neiging om te vragen: wat heb je nodig om het eerder te kunnen leveren? 

In mijn opinie moeten we ons, met name voor de bedrijfsprioriteiten, allemaal afvragen wat we kunnen doen om dingen te versnellen. 

Houd je aan je beloftes

Als iedereen in een organisatie zijn belofte waarmaakt, zoals meteen een e-mail beantwoorden of op tijd bij een vergadering verschijnen, loopt alles soepeler. Dan hoef je niemand meer te herinneren, alternatieve plannen te maken en zitten mensen niet op elkaar te wachten. Nu wil ik niet zeggen dat je nooit een deadline kunt missen. We zijn allemaal mensen. Maar als je je realiseert dat je een deadline of meeting gaat missen, informeer dan zo snel mogelijk de betrokkenen.

Uitdagingen die (iets) buiten je comfortzone liggen

Mijn eigen ervaring met een manager die me altijd pushte om nieuwe verantwoordelijkheden op me te nemen waar ik op dat moment geen opleiding voor had, heeft me veel gebracht. Dit is iets wat ik graag doorgeef. Ik geef mensen graag uitdagingen die net iets buiten hun comfortzone liggen. Het is namelijk fantastisch om mensen te zien presteren boven hun eigen verwachtingen, dat geeft mij als leidinggevende een enorm gevoel van voldoening. Werkervaring is voor mij daarom minder van belang, ik ben veel meer geïnteresseerd in de manier van denken, de drive en de vaardigheden van mensen. 

Geen machtsgedoe

Ik kan niet tegen politiek. Voor mij voelt het altijd als een totale verspilling van tijd (en ik ben er niet goed in). Daarom zal ik dit zo hard mogelijk bestrijden als ik er ook maar het geringste spoor van zie. Ik probeer bijvoorbeeld zo transparant mogelijk te zijn naar de hele organisatie. De maandelijkse business update waarin ik alle KPI’s met iedereen deel is daar een voorbeeld van. Op deze manier heeft iedereen dezelfde informatie en kan niemand macht ontlenen aan het hebben van meer informatie dan de anderen. Eerlijkheid houdt ook de politiek op afstand. Liegen wordt gewoon niet getolereerd.

Mijn managementstijl is niet voor iedereen weggelegd. Niet iedereen waardeert directe, ongepolijste feedback. Niet iedereen vindt het leuk dat hun ideeën worden uitgedaagd of gevraagd om dingen te versnellen. Aan de andere kant levert dit een bedrijfscultuur op waarin alle meningen tellen en iedereen wordt gewaardeerd. Om dit zo te houden, besteden we veel aandacht aan de bedrijfscultuur tijdens ons wervingsproces. We willen ervoor zorgen dat de mensen die we aan boord brengen goed passen bij Sana Commerce. Nu en in de toekomst.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie