5 vragen aan: Mobilock
5 vragen aan: Mobilock

5 vragen aan: Mobilock

Redactie Baaz

Beveiliging van fietsen gebeurt nog steeds op de klassieke manier ondanks dat we technologie tot onze beschikking hebben om het anders, en vooral beter te doen. Dat dachten Willem Jan te Riele en Walter Nieuwendijk ook. Zij introduceren Mobilock, een nieuwe oplossing voor organisaties en individuelen om fietsen op een moderne en goede manier te beveiligen.

Fietsenbeveiliging van Mobilock

Met Mobilock gebruik je je smartphone om je fiets op slot te zetten en deze ook weer van het slot te halen. Het is in feite een combinatie van hardware en software, waarbij je je alleen dient te registreren op de Mobilock-website of de app van Mobilock. Hier kun je een fiets beheerd door het Mobilock-systeem reserveren en ook lokaliseren op de tijd dat je deze hebt gereserveerd. Vervolgens hoef je alleen op een knop in de app te drukken om de fiets van het slot te halen.

Een ingenieus systeem dat vraagt om meer informatie. We belden daarom met Walter Nieuwendijk en stelden hem vijf vragen.

Wat is Mobilock?

'Mobilock is een veiligheidsslot, geschikt voor grote steden. De fiets wordt niet op traditionele wijze geopend met een sleutel, maar via een bluetooth-connectie met je smartphone. We hebben een platform ontwikkeld, een database waarin je je kunt inschrijven. Hiermee kunnen bijvoorbeeld werkgevers hun werknemers rechten toekennen om fietsen te gebruiken. Maar het systeem is ook bedoeld om gebruikt te worden door bijvoorbeeld fietsverhuurbedrijven. Je kunt met Mobilock dus meerdere personen de rechten over één fiets geven. Zo kun je als organisatie alternatief bedrijfsvervoer aan je personeel aanbieden, zoals een fiets van de zaak. Het slot is gemaakt in samenwerking met een engineersbureau waarmee we een constructie hebben gevonden waarbij we gebruikmaken van hard gereedschapsstaal. Dit in combinatie met technieken die de laatste jaren flink verbeterd zijn qua veiligheid en gebruik, zoals bluetooth, is ons systeem beter dan de sloten die nu gebruikt worden.'

Waarom zouden organisaties of individuelen kiezen voor Mobilock?

'Een goed voorbeeld is de fietsflat voor Centraal Station Amsterdam. Daar staan duizenden fietsen het grootste deel van de dag stil. Met onze oplossing bedien je meerdere mensen met één fiets. Het is daarmee een goed systeem om een alternatief te bieden voor het concept van de OV-fiets. Ten tweede heb je in veel grote steden als Parijs en New York bike share-systemen. Deze zijn niet exploitabel en worden gedragen door reclamegelden en subsidies. Je kunt je afvragen of dit wel een groene oplossing is en of dit niet goedkoper kan. Je hebt er immers speciale fietsen, klemmen en betaalzuilen voor nodig. Met Mobilock kun je wat er al is, dus de fietsen zelf, maar ook de fietsenstallingen gebruiken om een fietsdeelsysteem op te zetten.'

De focus ligt nu vooral op het bedrijfsleven. Is een uitrol naar de consumentenmarkt een mogelijkheid?

'Het is op termijn zeker mogelijk om de consumentenmarkt te benaderen samen met partners. Die partners zoeken we nu vooral in het bedrijfsleven. Daar zijn veel fietsen in omloop en bovendien sluit Mobilock goed aan bij bedrijven die service verlenen. Daar knopen we graag samenwerkingen mee aan.'

Wordt het systeem al gebruikt?

'We hebben er vijf jaar aan gewerkt en er een veelvoud aan testen onder allerlei omstandigheden op losgelaten zolang tot het geschikt was om daadwerkelijk gebruikt te worden. Achter Mobilock zit ook een heel team dat ervaring heeft met bike share-systemen. Het is niet zo dat er nu honderden fietsen rondrijden met het Mobilock-systeem. De eerste sloten worden eind februari, begin maart uitgeleverd. Het is de bedoeling dat de partijen met wie we nu in gesprek zijn nog voor de zomer voorzien worden van het systeem.'

Is het mogelijk dat een oplossing als deze ook naar andere markten wordt uitgerold zoals slotenbeveiliging op gebouwen?

'We hebben nu vooral de focus op fietsmobiliteit, maar we denken ook na over andere toepassingen van het systeem. Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst naar andere markten uitbreiden. Maar eerst richten we ons vooral op fietsen.'

Meer weten over Mobilock? Bezoek dan de officiële website van Mobilock.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie